Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ger upp!  (läst 4542 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

br

  • Gäst
br
ger upp!
« skrivet: juli 23, 2013, 13:11:38:38 »
vill bara tala om att nu tömmer jag min pool på 33 kubik.alg erna vann.eller den mjölkiga sörjan vann.provat allt i kemi väg,filtret verkar inte kunna fånga upp partiklarna så det går bara runt.skulle släppt ut sk-ten från början.och uppe på allt så läcker pumpen jag köpte igår vid filter locket.10 mil till växjö om jag ska byta.trevlig sommar på er.ps tycker ni jag ska tömma hela poolen eller räcker det med halva?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ger upp!
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2013, 16:01:02:02 »
Töm allt och börja om från början.
Se till att alkaliniteten är bra först.
Justera sedan pH.
Tillsätt sedan klor, snåla inte på klor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad mikblizz

  • Mik
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool+en kall=Gott :-)
    • Visa profil
SV: ger upp!
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2013, 13:06:27:27 »
Du är inne på det och Richards råd känns som det bästa i ditt läge men jag kan inte låta bli att ställa följande frågor.

Har du provat ett saltvattensystem?

Hur länge (gammalt) har vattnet varit i poolen?

(Om du inte har tömt, vattnet inte är över 3-4år gammalt, du kan komma i fas med alka & ph, pump på max 14k liter/h, plast/titan delar (ej rostfritt) och du har 2-3k pengar "skräpande" så hade det varit mycket intressant)
Bestway 305 (3500l)
Basic 3 (SF pump 4000l/m, 0,25 hk /200W)
El Nino solvärmare
Intex saltvattensystem med kopparjoner CS8220 (CG-54602)
Pooltemp & styrning på pumpen i mobilen (Switchking & TellstickDuo, Tempgivare 36-1797)

br

  • Gäst
br
SV: ger upp!
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2013, 16:40:30:30 »
ja poolvattnet var bara 2 mån gammalt.men nu är det tömt och uppfyllt igen,så nu går det bada.fick byta pumpen den var lite defekt.nu är jag jätte nöjd med bla den kraftigare pumpen som dessutom är mycket tystare.kommer vara riktigt på vakt i fortsättningen när det gäller poolvattnet.att ha ordentligt med klor och lyfta på soltäcket varje dag och leta efter algtendenser.i fortsättningen om jag ska åka iväg ca 2-10 dagar så kommer jag inte ha soltäcket på eftersom jag inte är hemma och kan kolla.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: ger upp!
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2013, 17:23:26:26 »
Hej! Det finns ju ett medel som skall slås i vid
upp start typ algdräpare som gör att det inte bildas
algsporer detta finns verksamt i vattnet och avtar bara
i effekt efterhand som du spär ut vattnet.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad TommyC

SV: ger upp!
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2013, 18:23:25:25 »
Det är inget problem att ha soltäcket på när man åker bort och troligen bättre att inte få i alla växtdelar, fågelskit m m direkt i vattnet. Det gäller att ha i tillräckligt mycket klor innan man åker och att vattnet inte redan har begynnande problem. Man kan t ex lägga i två eller tre veckoklorpuckar och klippa mindre hål än man gör för en vecka i påsen som puckarna ligger i. Alternativt skaffa någon lämplig doseringsburk med lagom små hål i.

Var det inte en platt burk som det varit hudkräm i som någon använde för det ändamålet!?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: ger upp!
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2013, 21:21:26:26 »
Jag har det, alltså krämburken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: ger upp!
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2013, 21:58:35:35 »
Du var det ja! Var det dotterns krämburk? Hur bra fungerar det?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: ger upp!
« Svar #8 skrivet: juli 29, 2013, 23:16:39:39 »
Det fungerar ganska bra. Jag har lite stenar i så att den inte flyter, och så lägger jag den inne i hörnet på skimmern ovanför silkorgen. I den hink jag har med klorpuckar så är de förpackade 5 i varje påse, så att klippa hörn är inte det rätta med dem.

Har ju tänkt göra om rördragningen, jag har köpt rör och klorautomat men har i princip bara varit ute på landet, och står nu med en halvfärdig friggebod. Kommer bli många helger framåt som man tillbringar där.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: ger upp!
« Svar #9 skrivet: augusti 01, 2013, 07:17:06:06 »
Så här ser det ut med krämburken. Vattnet rör sig en del så det är lite otydligt själva burken. Kan ju tillägga att limmet har släppt på två av fyra stenar, men det fungerar bra ändå. Bara man lägger burken med de största stenarna in mot hörnet så att den inte tippar ner i silkorgen. Då går klorpucken åt på nolltid.



Se mer bilder:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg60891#msg60891
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag