VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: poolpump trasig?  (läst 6774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

helvetia

  • Gäst
helvetia
poolpump trasig?
« skrivet: juli 21, 2013, 12:38:22:22 »
Tjena! Föräldrarna bortresta i en vecka så har haft huset för mig själv, och jag glömde fylla på vatten i poolen efter en fest pga för lite blod i alkoholomloppet.. Poolpumpen sög luft under en hel natt (vattennivån var typ under "skimmern" [?]).

När jag vaknade och insåg detta så stängde jag genast av pumpen och fyllde på vatten till normal nivå.. Nu är insprutet mycket bättre men lite sämre än vanligt. Har dålig koll på hur pooler fungerar, men jag fick det förklarat för mig av min far innan han åkte att om poolen suger luft finns det risk för att den kan gå sönder.

Finns det något sätt att kontrollera om pumpen har klarat sig? Ifall den är trasig så vill jag helst förbereda min far innan han kommer hem och ifall den är hel så vill jag inte nämna det ;) tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad Jpson67

SV: poolpump trasig?
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2013, 12:59:33:33 »
Kolla om den pumpar runt vattnet genom utblåshålet så du vet om du har cirkulation, eller är det värmepumpen du menar, då borde flödesvakten slagit ifrån om filterpumpen slutar gå

Utloggad TommyC

SV: poolpump trasig?
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2013, 13:11:01:01 »
Det verkar ha varit en riktig fest!

Om pumpen pumpar och låter som vanligt så har den nog klarat sig. Kanske har den fått sig en knäck om den gått torr länge. Packningen vid axeln kan t ex börja läcka men det går ju ganska enkelt att fixa om det skulle hända.

Om flödet är sämre än vanligt kan det bero på att filtret (jag förutsätter att det är ett sandfilter, är det inte det så stämmer inte det här) börjar bli igensatt så att tryckfallet över filtret ökat. Kolla först silkorgen vid bräddavloppet och vid inloppet i pumpen så att det inte fastnat något främmande föremål eller är fullt med skräp.

Prova sedan att sätta centralventilen (vid sandfiltret) i läge recirculate. OBS det är mycket viktigt att ALLTID stänga av pumpen innan man ställer om centralventilen. I läge recirculate passerar vattnet ventilen utan att gå genom sandfiltret. Blir det bättre tryck i inloppen med ventilen ställd på recirculate så är det troligen för mycket skit i sandfiltret och det är dags att backspola.

Normalt håller man koll på trycket som visas av en manometer som brukar sitta på centralventilen. När trycket har ökat med 0,3 bar är det dags att backspola.

Backspola så här:
Stäng av pumpen
Ställ ventilen i läge backwash
Kör pumpen till det inte syns någon skit passera i siktglaset vid ventilen (typ en till några minuter)
Stäng av pumpen
Ställ ventilen i läge rinse
Kör pumpen 10 sekunder
Stänga av pumpen
Ställ ventilen i läge filter
Starta pumpen
Fyll upp poolen, nivån sjunker vid backspolning
Klart!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

helvetia

  • Gäst
helvetia
SV: poolpump trasig?
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2013, 13:47:33:33 »
TommyC:

Festen var alldeles för bra, sju timmar för tre man att städa haha!

Rensade silkorgen när jag vaknade (igår), glömde skriva det, och det var då som insprutet vart lite bättre. Rensade den nu igen, fastnat en massa nytt skräp där under ett dygn bara, tog bort det och insprutet vart ytterligare lite bättre så tack! :))

Backspolning vågar jag mig inte på trots en enkel step-by-step haha, men ifall det är det som behövs så gör jag nog det tillsammans med farsan ifall han nämner något, känns inte som att jag inte haft sönder poolen helt och hållet nu :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag