VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?  (läst 13194 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik E

Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« skrivet: juli 11, 2013, 21:02:21:21 »
Går det att ansluta VP med en stickpropp eller måste det vara en fast anslutning? Är VP känslig för hur man vänder nolla och fas?

Jag tänkte montera en gummikabel med stickpropp istället för att göra en fast anslutning från el-centralen. Någon som ansluter sin VP från Jula med stickpropp?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2013, 00:21:25:25 »
Går och går <hmm> det finns säkert nån som gör så :( men varför ska man utmärka sig som en komplett idiot >:( gör rätt eller brinn i h-e när olyckan händer  >:D
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/%C3%84ldre%20f%C3%B6reskrifter/1999-5.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2013, 08:31:49:49 »
Din inkoppling strider mot gällande elföreskrifter och skulle det hända något kan du inte räkna med ersättning från försäkring utan i stället att bli åtalad. Skarvsladdar får inte ersätta fasta elinstallationer. I en poolmiljö med vatten är detta extra känsligt. All matning måste också enligt bestämmelserna ske genom jordfelsbrytare. antingen om man har en centralt för huset eller om man har en separat för poolen. Om du får lite dålig kontakt i ett skarvsladdssystem kan du dessutom förstöra värmepumpen. Garantin lär knappast gälla i ett sådant fall. Min man, som arbetar med elsäkerhetsfrågor, besiktningar m.m. har sett gott om exempel på hur galet det kan gå om man fuskar med el.

Steppa

  • Gäst
Steppa
SV: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2013, 23:37:38:38 »
I en annan tråd hittade jag den engelska installationsmanualen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18912392/JULA%20ANSLUT%20PH8800-F%20SERVICE%20MANUAL%20%28B20%29.pdf

Vad jag kan utläsa ur den så krävs inte fast installation utan anslutning via kabel med stickpropp är det som instruktionen beskriver. Så om det inte står något annat i den svenska manualen så tolkar jag det som du gjort allt korrekt med anslutning via stickpropp.


Utloggad Erica

SV: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2013, 00:33:37:37 »
I en annan tråd hittade jag den engelska installationsmanualen.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18912392/JULA%20ANSLUT%20PH8800-F%20SERVICE%20MANUAL%20%28B20%29.pdf

Vad jag kan utläsa ur den så krävs inte fast installation utan anslutning via kabel med stickpropp är det som instruktionen beskriver. Så om det inte står något annat i den svenska manualen så tolkar jag det som du gjort allt korrekt med anslutning via stickpropp.

England och Sverige har inte samma elsäkerhetsföreskrifter och inte heller samma typ av stickproppar. De Engelska är polariserade - du kan inte vända dem på mer än ett håll och det är inte möjligt att vända nolla resp. fas vilket går med de svenska. Att nägot är ok i England betyder inte att det är ok i Sverige. Större elapparater ansluts normalt alltid fast. För apparater inom en pools närzon är detta ett krav, precis som att man måste ha jordfelsbrytare för sin poolutrustning (antingen en separat eller en som skyddar hela installationen i huset).

Utloggad Mrtiger

SV: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2013, 18:34:26:26 »
Din inkoppling strider mot gällande elföreskrifter och skulle det hända något kan du inte räkna med ersättning från försäkring utan i stället att bli åtalad. Skarvsladdar får inte ersätta fasta elinstallationer. I en poolmiljö med vatten är detta extra känsligt. All matning måste också enligt bestämmelserna ske genom jordfelsbrytare. antingen om man har en centralt för huset eller om man har en separat för poolen. Om du får lite dålig kontakt i ett skarvsladdssystem kan du dessutom förstöra värmepumpen. Garantin lär knappast gälla i ett sådant fall. Min man, som arbetar med elsäkerhetsfrågor, besiktningar m.m. har sett gott om exempel på hur galet det kan gå om man fuskar med el.
Hva er forskjellen på og bruke en stikkkontaket eller fast montert hvis begge er på samme kurs?
Så lenge det er en automatsikring med jordfeilbryter på kretsen.....Hjelper ikke om den er fast montert hvis man ikke har jordfeilbryter på kretsen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2013, 21:10:29:29 »
CEE don kan man inte vända på. De finns för 230 V också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2013, 01:59:19:19 »
Hva er forskjellen på og bruke en stikkkontaket eller fast montert hvis begge er på samme kurs?
Så lenge det er en automatsikring med jordfeilbryter på kretsen.....Hjelper ikke om den er fast montert hvis man ikke har jordfeilbryter på kretsen.

Orsaken till att föreskrifterna är som de är är att risken för slitage, dåliga förbindningar, misskontakt, skador m.m. är mycket större för anslutningskablar med lösa kontakter jämfört med fasta installationer. Enligt den statistik som finns över elolyckor och elbränder så står lösa kablar och kontakter för en oproportionellt stor del. Kontakter oxiderar, kablar böjs, isolationen kan skadas o.s.v. En korrekt förlagd fast installation är jämförelsevis väl skyddad.

Jordfelsbrytare är ett absolut krav vid elinstallationer invid pooler och korrekta säkringar (eller motsvarande) krävs för ALLA elinstallationer.

Utloggad claes@dachemia.se

SV: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2013, 02:29:23:23 »
Erica ! visa för mig var i föreskriften det står att man inte får ansluta med stickpropp !

Många utrustningar levereras numera med stickpropp just för att det då inte behövs en elektriker för att ansluta utrustningen. Anger tillverkaren att utrustningen kan anslutas med stickpropp http://www.jula.se/media/pdf/product/Manual/416102_SV-NO-PL_20121219.pdf så är det som gäller. Man bör dock kontrollera att utrustningen är CE-märkt, om inte skall utrustningen lämnas tillbaka.

Däremot kan man hitta hur nära en simbassäng ett eluttag får placeras, men detta gäller i princip alla kopplingsutrymmen.

Enligt elinstallationsreglerna SS 436 4000 Utg 2,702.41 . Ska/bör eluttag om de är skyddade med jordfelsbrytare placeras på 3,5 meters avstånd från poolkanten, de kan enligt och 702.53 (mindre bassäng, jordfelsbrytare ), placeras 1,25 meter från poolkanten.

Citat SS 436 4000 702.53: "För mindre simbassänger där det inte är möjligt att placera uttag utanför område 1, är uttag tillåtna
om de är monterade utanför armräckvidd, det vill säga minst 1,25 m från yttergränsen av område 0
och minst 0,3 m över golvet och är skyddade enligt någon av nedanstående skyddsåtgärder:....JFB...."


Liner pool 4x7 meter,
Klasik-C tak  5,7x10,5
Har VP men har inte behövt använda de sista 2 åren, pooltaket värmer.

Utloggad c_olsson

SV: Poolvärmepump från Jula - Anslutning med stickpropp?
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2013, 22:40:01:01 »
Din inkoppling strider mot gällande elföreskrifter och skulle det hända något kan du inte räkna med ersättning från försäkring utan i stället att bli åtalad. Skarvsladdar får inte ersätta fasta elinstallationer. I en poolmiljö med vatten är detta extra känsligt. All matning måste också enligt bestämmelserna ske genom jordfelsbrytare. antingen om man har en centralt för huset eller om man har en separat för poolen. Om du får lite dålig kontakt i ett skarvsladdssystem kan du dessutom förstöra värmepumpen. Garantin lär knappast gälla i ett sådant fall. Min man, som arbetar med elsäkerhetsfrågor, besiktningar m.m. har sett gott om exempel på hur galet det kan gå om man fuskar med el.

Julas poolvärmepump är inte avsedd för fast installation utan räknas i detta avseende som t.ex. en tvättmaskin, diskmaskin eller torktumlare vilket samtliga får installeras utan elektriker/vvs-montör och ansluts med stickpropp och slangar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag