CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt vatten  (läst 2210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LANTPOOLEN

Grumligt vatten
« skrivet: juli 08, 2013, 19:17:25:25 »
Hej!

Jag har bra värde på pH och Klorhalt, har inte kört igång saltklorinatorn än för att jag är osäker på salthalten. Men mitt vatten är väldigt grumligt. Det är andra gången jag startar upp i år, fick ett läckage och stopp under några veckor, förra gången körde jag saltklorinator och alla värden var bra, men grumligt på ett sätt som jag inte haft tidigare år.

Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag antar att jag ska köra igång saltklorinatorn så snart jag konstaterat att salthalten är tillräckligt hög? Kan jag räkna med att saltet finns kvar då det var ok för 3 veckor sen? Har inga provstickor hemma.

Det jag är orolig för är att det kommer in skräp på nåt sätt, att filtret inte funkar som det ska. Hur kan man konstatera det i så fall?

Nån som vet? Hjälp ! ! ! !

Förresten en grej till, det skummar sen igår. Kommer mycket bubblor ur ett av insprutningsmunstyckena låter det som. Läcka?

C
« Senast ändrad: juli 08, 2013, 19:26:04:04 av LANTPOOLEN »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Grumligt vatten
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2013, 21:20:54:54 »
Ja det låter ju som om luft läcker in någonstans, i så fall med all säkerhet på sugsidan av pumpen,t.ex. silkorgslocket, annars skulle det ju spruta ut vatten i eventuell läcka.

Du har ju tydligen varit utan klorering ett slag, så grumligheten kan ju mycket väl vara alger.

Utloggad LANTPOOLEN

SV: Grumligt vatten
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2013, 21:23:30:30 »
Tack, är det bara att fortsätta köra pumpen, nu har den bara gått sen i lördags morse så det kanske inte är så konstigt att det fortfarande är grumligt? Innan jag körde igång nu så var det riktigt mörkgrönt, värme och stillastående i 3 veckor...

/C

Utloggad psau

SV: Grumligt vatten
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2013, 13:33:14:14 »
Hej,

Är PH, klor etc ok och vattnet ändrat färg från grönt till vit grumligt är det troligtvis döda alger som inte fastnat i sandfiltret, har du patron filter är det värre...

Men har du sandfilter flocka och kör filtreringen så brukar det klarna på några dagar...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad LANTPOOLEN

SV: Grumligt vatten
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2013, 20:38:38:38 »
Tack!

Efter två veckor börjar jag äntligen se botten. Tyvärr är det nog också i kombination med någon typ av läckage på pumpsidan, det bubblar jättemycket ur det ena munstycket, ingenting ur det andra (inloppsmunstyckena).

Jag fick veta av förra ägaren att man inte behövde demontera munstyckena över vintern, så därför har jag gjort så i två vintrar nu. Men nu när jag fick problem och googlade så rekommenderas att dessa demonteras över vintern. Kan det hänt nåt med själva munstycket? KAn jag täppa igen det munstycket? (Folkpool classic 8x4).

Tacksam för hjälp!
 <dontkn> O0 <love>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag