VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013  (läst 59772 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Fabrikat spelar nog inte så stor roll, men det du kommer att hitta er flera olika sett att göra samma sak på, oavsett fabrikat. Infästning i toppen, limma med kontaktlim, fästa med svetsbara plåtar, spika fast, etc. etc.
Alla fungerar säkert, här blir det lite en smaksak vad man väljer att göra.
Lycka till med alla beslut som skal fattas.
Kom ihåg en grej till. Det rekommenderas att man smörjer alla ytor med någon typ av vätska som skal förhindra svamp och mögelbildning under folien. Om jag minns rett heter den Alkorplan Sanitizer, eller något liknande. Står säkert något om detta i broschyren.

Jorå, denna är inhandlad redan :)

/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Poolgiganten

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #61 skrivet: maj 20, 2014, 16:26:46:46 »
Hej Kakan! Hur går det för er? Såg i några andra trådar att ni införskaffat pooltak och kantsten, vad blev det för sort?

För oss har det också gått framåt, ännu ej fått ändan ur att få upp bilderna men inom kort lovar jag att dela med mig av vår resa.
Gjutningen gick bra och efter det har jag gjutit trappstegen samt 5st utanförliggande kontreforer, behövs då stora delar ligger ovan mark.

Håller förnärvarande på att bli tokig i jakten på svetsutrustning, dvs Leister med tillhörande munstycken och tryckrulle. Har ni lyckats få tag på någon?

Om ni inte redan börjat svetsa, har ni någon plan för hur ni tänkte lägga skarvar etc. Golv och väggar är ju ganska uppenbara men trappan kan ju göras på lite olika sätt.

Tror att vi har samma mängd liner (25m + 25m + 5m). Det är enligt mina efterberäkningar rätt så tajt så det vill till att man tänker efter ordentligt innan man klipper. Vill du, så skickar jag gärna en beskrivning på hur jag tänkte disponera rullarna.

Mvh,
//Jens


Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej Kakan! Hur går det för er? Såg i några andra trådar att ni införskaffat pooltak och kantsten, vad blev det för sort?

För oss har det också gått framåt, ännu ej fått ändan ur att få upp bilderna men inom kort lovar jag att dela med mig av vår resa.
Gjutningen gick bra och efter det har jag gjutit trappstegen samt 5st utanförliggande kontreforer, behövs då stora delar ligger ovan mark.

Håller förnärvarande på att bli tokig i jakten på svetsutrustning, dvs Leister med tillhörande munstycken och tryckrulle. Har ni lyckats få tag på någon?

Om ni inte redan börjat svetsa, har ni någon plan för hur ni tänkte lägga skarvar etc. Golv och väggar är ju ganska uppenbara men trappan kan ju göras på lite olika sätt.

Tror att vi har samma mängd liner (25m + 25m + 5m). Det är enligt mina efterberäkningar rätt så tajt så det vill till att man tänker efter ordentligt innan man klipper. Vill du, så skickar jag gärna en beskrivning på hur jag tänkte disponera rullarna.

Mvh,
//Jens

Hej Jens,

Härligt att gjutningen gick bra, o bilder är ju ett måste snarast ;)
Just nu känns det som att det kommer att ta en eeeeevighet innan vi blir klara med poolen,,, o jag vill ju bada nu!  :'(

Jodå, det stämmer att vi införskaffat pooltak, det blev ett Klasic C skjutbart tak.
Sen har vi beställt former för att själva gjuta kantstenar, funderar dock lite över hur jag skall sätta dem i förhållande till omgivande pooldäck.. Är sugen på att låta de börja i samma höjd. Det är "Bull-nose" på stenarna så det blir i alla fall en liten upphöjning runt poolen.

Vi har liner liggandes hemma ja... 25+25+7 meter :) , gubben skulle få låna en svets av en arbetskamrat (Jag hade förklarat vikten av att det var typ en leister), men nu vet jag inte vad det var för en apparat kompisen hade... suuck.. så det kan hända att vi oxå letar en sån... Hojta till ifall du har nåt tips!

Gärna en beskrivning på hur du planerat att disponera rullarna  <antman> Är nog själv lite rädd för att stå där med skägget i brevlådan o för lite liner när det väl är dags.....

På tal om svets,,, MÅSTE det vara en leister och i såna fall VILKEN leister?? Verkar ju finnas en uppsjö.... suuck....

:)

/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #63 skrivet: maj 22, 2014, 11:20:57:57 »
...7m på sista rullen, det kan förklara varför jag tycker att detta skulle bli lite väl tajt. Måste kolla med Thomas om jag fått fel mängd, man vill ju inte ha ett "lapptäcke" bara för att det skall räcka till  :)

Jag har nu beställt en Leister Triac ST samt tryckrulle och 20mm munstycke. Förmodligen går det lika bra med en billigare variant men jag orkar inte leta mer. Kanske kan sälja den vidare till nästa GDS:are när man är klar.

Återkommer med min beräkning när jag fått svar från Thomas eftersom disponeringen av rullarna kan påverkas av detta.

Mvh,
//Jens

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #64 skrivet: maj 22, 2014, 11:25:11:11 »
Förresten, jag betalade 300 Euro för 5m rullen. Minns du hur mycket du fick betala för dina 7m?

//Jens

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Måste kolla vad jag betalat,, minns inte så här rakt av. ( O har för mig det var 7m på den rullen,, kanske ska dubbelkolla)...

Vart beställde du din Leister då? o hur muchos dineros kostar den???

Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #66 skrivet: maj 22, 2014, 12:04:51:51 »
Maskinen med tillbehör landade på 490 Eur och är beställd från dakl-shop.de. Har ju inte fått den än men sajten verkade seriös tycker jag.

Mvh,
//Jens

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Oooops,,, det var 5 meter jag beställt,, o betalat 315 EURO för den biten så där var du bättre på o förhandla :)

Hoppas hoppas det inte blir för tajt,,,,, ahhhh....
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Yesss,,, ÄNTLIGEN är vi igång med linersättning. OCH vi har beställt rör och rördelar till teknikrummet.

Idag så påbörjade vi svetsningen av liner. Det gick lite så där när vi testskarvade på en provbit. Det visade sig till sist att det var mannen min som var bäst på att svetsa så det blev han som fick hantera leistern...

Bilden är på vår provsvetsbit... kletigt o svart blev det... Vi kom på efter att ha fått lite hjälp att vi antagligen hade hetluftspistolen ställd på alldeles för varmt....
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
O så här ser det ut i poolen efter att de flesta kantlister för linern har monterats.. Hoppas allt blir bra i trappdelen... jag är lite fundersam på hur man svetsar ett bra ytterhörn när man har alkorplan.. det är inte så lätt att forma materialet pga armeringen tycker jag....
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag