VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013  (läst 59770 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #50 skrivet: april 14, 2014, 17:03:44:44 »
Hej, såg att ni hade tankar på att svetsa linern själv. Om det är "första gången" för är, som det var för mig, hör av är om ni har några funderingar. Kan jo vara så att ni kan låta bli att göra samma fel som jag, innan man kom på hur man skulle göra!
Jag svetsade själv förra sommaren, och har än så länge inte hittat några läckor, så jag tror och hoppas det gick rett så bra. Väggarna och golvet gick rett snabbt, men trappan............. Några gånger var det så att man ångrade lite på att man hade varit så kreativ, men sen när det var klart, och man satt där med sin GT var man rett nöjd igen. Mäta, klippa, limma, svetsa, mäta, klippa, limma, svetsa, mäta, lim............ i typ tre dagar! Ha tålamod, det blir klart till slut, helt säkert!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

JJulius

  • Gäst
JJulius
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #51 skrivet: april 15, 2014, 14:34:31:31 »
Hej, tack för infon, den är ovärderlig! Planen är nu satt och nu är det bara hoppas att den håller :-X, lite nervöst är det allt.

När väggarna är gjutna är fas 1 avklarad och då hoppas jag hitta tiden att själv bjuda på lite bilder, du lär dock känna igen dem  :)

//Jens

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej, tack för infon, den är ovärderlig! Planen är nu satt och nu är det bara hoppas att den håller :-X, lite nervöst är det allt.

När väggarna är gjutna är fas 1 avklarad och då hoppas jag hitta tiden att själv bjuda på lite bilder, du lär dock känna igen dem  :)

//Jens

Håller alla tummar jag har för att det skall gå bra för er imorgon !!! Och självklart ser jag fram emot lite bilder  <antman>
ps. du måste hojta till när du har börjat lägga upp bilder. ska bli roligt att se :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej, såg att ni hade tankar på att svetsa linern själv. Om det är "första gången" för är, som det var för mig, hör av är om ni har några funderingar. Kan jo vara så att ni kan låta bli att göra samma fel som jag, innan man kom på hur man skulle göra!
Jag svetsade själv förra sommaren, och har än så länge inte hittat några läckor, så jag tror och hoppas det gick rett så bra. Väggarna och golvet gick rett snabbt, men trappan............. Några gånger var det så att man ångrade lite på att man hade varit så kreativ, men sen när det var klart, och man satt där med sin GT var man rett nöjd igen. Mäta, klippa, limma, svetsa, mäta, klippa, limma, svetsa, mäta, lim............ i typ tre dagar! Ha tålamod, det blir klart till slut, helt säkert!

Åhh, perfekt  <antman>, verkligen. Det kommer säkert en massa frågor, måste kolla i din tråd, kanske har du några tips där att dela med dig av redan innan vi sätter fart med linern? :)
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #54 skrivet: april 15, 2014, 16:10:43:43 »
Ja, jag vet inte riktigt, vi har jo redan diskuterat hål i hörnen på plattan, eller hur? Sen er det väl att beakta grundarbetet, som vid allt annat. Tro inte linern döljer speciellt mycket när ni får fyllt med vatten. Jämför med att tapetsera. Det blir heller inte speciellt snyggt om grundarbetet inte är bra, eller hur. Skaffa riktiga grejer om ni skal svetsa själv, annars blir det jobbigt. Om du frågar dom "proffa" vill antagligen 99 av 100 säga att ni måste ha en Leister att svetsa med. Är bra å ha båda 40mm och 20mm munstycke, da ni också får en del svåråtkomliga svetsar. Rensa munstycket ofta vid svetsningen. (Görs rett enkelt med en stålborste, men borsta inte över linern! Bitarna som losar är varme, och kan bränna fast!) Det får inte ligga brända folie rester på munstycket! Bra å ha är också lite olika rullar, också en smal metall rulle för konstiga hörn och utrymmen. Ni kapar folien bäst med sax, eller en Stanley kniv med krokblad. Glöm allt som heter foam i trappan, här måste ni limma fast bitarna med kontaktlim, och svetsa skarvarna. Det som är lite klurigt är i hvilken följd man gör trappan, så att man hela tiden har åtkomst för Leister'n. För min del tror jag det gick med 10 liter kontaktlim, så det behövs ingen GT när det arbetet står på! Efter svetsning testas alla skarvar vid att man drar en kniv, eller något annat vasst föremål långs med skarven. På så sett ser man om det finns små "slipp" någonstans. Fixa till dom med Leister'n, sen är det att gå över alla skarvar med flytande folie, och vänta en timme eller två.
Vattenfyllning! Tro mig, ett härligt ögonblick.
MYCKET VIKTIGT: Ni måste "rulla" åt rett håll när ni svetsar, annars blir det inte snyggt! När man rullar på rett sett får man bort "överskottsfolio", (som allt annat växer den när den blir varm), utan att det blir fula väck och bucklar.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #55 skrivet: april 15, 2014, 16:56:39:39 »
Hittade något på YouTube som verkar vara rett så bra. Inte samma fabrikant, men exakt samma arbetssätt.
http://www.youtube.com/playlist?list=PLILr2BnRsVhH8F7u6UqUMs65B_VZeczmG

Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Nu svetsade jag inte själv, men jag vet ett tips till. Se till att ni har lång ut i hörnen längst ner. På det sättet kommer vattentrycket alltid hjälpa till att sträcka linern så att det inte blir veck.

Jag var orolig för skrutt i hörnen längst ner, och höll på och bökade som sjutton innan han kom och svetsade. Visade sig att det jobbet var helt onödigt. Sedan markeringarna på väggarna är där man ska göra hål för lampor och in- och utlopp. Vi fyllde upp ca 30 cm innan han kom tillbaka dagen efter. Då hoppade han omkring längs med kanterna för att sträcka ut linern ordentligt, kollade efter eventuella veck och hade det blivit det så hade han kunnat dra upp spiken längs med kanten (bara halvt islagen) och rätta till. Nu behövdes inte det utan han bankade bara ner dem, gjorde hål för lampor och inlopp. Satte dit allt och vi fortsatte fylla.

Letade efter en bättre bild, men hittade ingen. Har för mig att jag har en lite närmre botten innan vi fyllde. Här ser man i alla fall lite att det är en tydlig sväng på linern ut mot botten.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #57 skrivet: april 15, 2014, 20:09:50:50 »
Där ser man, mycket man ska komma ihåg. Helt korrekt som Erik N skriver, duken ska ligga med en radie i övergången mellan vägg och golv, så att vattnet hjälper till att sträcka ut denna.
När det gäller att justera på toppen beror detta lite på installationssättet. Jag blev rekommenderat, och använde svetsbara plåtar som blev fästad mekanisk i toppen av poolväggen. Inte mycket att justera på där när den först var svetsad!
Kom också på att jag har an installationsbroschyr från Alkorplan där detta beskrives rett så bra. Antagligen best om jag skickar denna direkt till eran mail, då jag inte tror Rickard vill ha bilagor på denna storleken här i forumet. Är i PDF format på 3MB.
Tyvärr har Alkorplan tagit bort denna från sin hemsida då dom idag bara informerar om sina utbildningar istället, så jag har ingen ställe att länka till.
Sej till om jag skal lägga upp den någonstans Rickard. Vet ej om detta har stor allmänintresse, eller om det bara är några få av oss tokiga amatörer som ger oss in på detta.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Åhh, tack så mycket för alla tips!!! Blir sååå nervös, men hoppas att det skall gå bra bara man tar det lugnt och metodiskt.
Verkar vara en bra instruktionsvideo, har sett de första 2 avsnitten. Antar att det är ungefär samma arbetssätt oavsett att man har ett annat fabrikat. :)
/ A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Thermoblockspool ca 4*8 med roman-end inspirerad trapp, grävstart v28 2013
« Svar #59 skrivet: april 16, 2014, 10:58:47:47 »
Fabrikat spelar nog inte så stor roll, men det du kommer att hitta er flera olika sett att göra samma sak på, oavsett fabrikat. Infästning i toppen, limma med kontaktlim, fästa med svetsbara plåtar, spika fast, etc. etc.
Alla fungerar säkert, här blir det lite en smaksak vad man väljer att göra.
Lycka till med alla beslut som skal fattas.
Kom ihåg en grej till. Det rekommenderas att man smörjer alla ytor med någon typ av vätska som skal förhindra svamp och mögelbildning under folien. Om jag minns rett heter den Alkorplan Sanitizer, eller något liknande. Står säkert något om detta i broschyren.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag