En av våra flickor fick ordna ett efter-party till deras skolavslutningsbal förra veckan. Det blev, som man kan förvänta sig med en grupp tonåringar, ett vilt plaskande i poolen, alla knuffade i alla ungefär, men allt var ändå under kontrollerade former. De flesta av flickorna hade väl ganska vår/sommaraktiga klänningar och de torkade lätt så småningom. Men en god vän till vår dotter från USA-tiden som är på besök här hos oss tycktes ha utgått från att Sverige = vinter och hade tagit med sig en stor, tjock mörkblå sammetsklänning till balen. Den fällde något alldeles otroligt när hon hamnade i vattnet - jag har aldrig sett något liknande. Det var som ett blått moln runt henne i vattnet. Nu har poolen klarnat ordentligt efter festen och allt är uppstädat (fick förstås backspola en extra gång) men en svag blå färgton finns kvar i vattnet och den måste ju rimligtvis komma från hennes klänning (jag kan inte komma på något annat i vart fall). Hittills tycks varken filter eller klor ha tagit hand om den. Den vållar väl inget direkt problem, men man ser en skillnad mot vad det brukar vara.
Det som kommit i vattnet måste ju vara någon form av textilfärg. Vi har haft många poolfester och folk har badat i lite olika klädsel men vi har aldrig stött på det här förut. Färgningen måste ha varit tämligen extrem med tanke på hur mycket vatten det är i en pool ! Kommer kloret så småningom att oxidera bort färgämnet ? Flockning tvivlar jag på om det hjälper, det är ju inga partiklar som det handlar om utan något löst ämne. I.o.f.s. så skall vi nog relattivt snart göra ett vattenbyte (se annan tråd om TDS-problem), men det var inte planerat förrän efter sommaren eller så.