Jag värmer min pool med bergvärme. Har en AquaMex 70kW till den. Har inte den fullutrustade eftersom alla inställningar görs i bergvärmepumpen. Nu har jag Nibe och inte IVT så jag vet inte hur deras poolstyrning fungerar men jag gissar att det är typ på samma sätt.
Till Nibe får man iaf ett styrkort, en växelventil och ett par tempgivare med när man köper deras poolstyrning. Styrkortet gör så att bergvärmepumpen producerar värme till radiatorslingan fast det inte är kallt ute. Växelventilen sätts på radiatorslingan och styr automatiskt om vattnet till värmeväxlaren istället för ut till radiatorerna. Detta håller styrkortet/bergvärmepumpen koll på beroende om det behövs värmas eller ej. Gränsvärdena ställer jag in i bergvärmepumpens inställningar, typ starta vid 28 grader och stanna vid 30 grader.
Tempgivarna håller koll på värmen i poolvattnet och även på värmen i radiatorslingan.
I mina uppgifter står det att man ska sätta en extra cirkulationspump för att cirkulera radiatorvattnet när bergvärmepumpens inbyggda cirkulationspump cirkulerar till poolvvx'en. Detta har inte jag gjort eftersom jag inte räknar med att värma både hus och pool samtidigt.
Jag gjorde all installation själv då det inte var så avancerat som man kan tro. Alla uppgifter som man behövde för att få ihop det hittade jag på Nibe's och Pahléns hemsidor. Kolla på IVT's hemsida så hittar du nog en del matnyttigt.
Lycka till och tveka inte att fråga om det är något du undrar över, förhoppningsvis så kan man ge ett vettigt svar då