CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ska köpa spa hjälp  (läst 14135 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nicolas H

ska köpa spa hjälp
« skrivet: maj 02, 2013, 19:24:15:15 »
hej jag går i tankarna på ett spa bad ....och tyckte mig hade bestämt vilket P20 från pentland gillade deras sida och det verkade som man fick mycket för pengarna...sedan jag hittade detta forum och fick rådet att besöka olika leverantörer..var då på på en av dom största Poolkedjorna och blev förevisad ett spa som låg ca 15 tusen över vad jag angav som min budget..det var nog ett rätt bra spa men man var tvungen till att köpa till en cirulationspump för 4900 ...detta var enl säljaren helt nödvändigt helt plötsligt 20000 över budget...jag förklarade att jag tittat på ett spa från pentland och man såg hur säljaren himlade med ögonen ...och förklarade då att det här spet hade den tystaste cirkulationspumpen...ham menade att P20 går på full effekt för att cirkulera vattnet stämmer detta....

hur skall man tänka eller som dileva brukar säga vem ska man tro på...

någon som har spa från pentland erfarenheter ...
 

Poolgiganten

Utloggad Matt_S

SV: ska köpa spa hjälp
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2013, 11:16:51:51 »
Lita på dig själv, dvs. ta reda på fakta om baden. Kollar man på Pentlands sida så har den enligt spec. cirkulationspump. För mig går Pentland bort av två anledningar:

1. Jag bestämde mig för att köpa ett spa av en stor amerikansk tillverkare, som därmed är väl beprövade, bra isolerad samt lätt att få fram reservdelar.
2. Jag ville ha en lokal serviceorganisation om något händer.

Lars.B

  • Gäst
Lars.B
SV: ska köpa spa hjälp
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2013, 12:31:39:39 »
1. Jag bestämde mig för att köpa ett spa av en stor amerikansk tillverkare, som därmed är väl beprövade, bra isolerad samt lätt att få fram reservdelar.
2. Jag ville ha en lokal serviceorganisation om något händer.

Av samma två anledningar funderar jag på att köpa Pentland:
1. De har funnits på marknaden sen 2005 och folk verkar nöjda med dem.
2. De säljer in sig som om de vore väldigt servicemedvetna och kunniga när man pratar med dem.

Hjälp mig förstå vart vi tänker olika.

Utloggad Matt_S

SV: ska köpa spa hjälp
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2013, 14:21:56:56 »
För det första, jag vet inget om Pentland. Kan mycket väl vara så att det är ett toppenspa! Pratar bara utifrån min beslutsprocess.

1. 2005, då pratar vi riktiga nybörjare. Dom flesta amerikanska tillverkare har tillverkat span sen 80-talet. Men, jag vet ingenting om Pentlands tillverkning mer än att det verkar vara ett kina-tillverkat spa som kommer till Sverige och får namnet Pentland.

2. Dom har säkert bra service men vad jag vet finns dom inte tillgängliga där jag bor. Vad händer om cirkulationspumpen går sönder mitt i vintern. kan någon åka ut till mig och byta den? Eller måste jag beställa en ny och själv byta den? Avgörande frågor för mig!

Utloggad nicolas H

SV: ska köpa spa hjälp
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2013, 19:08:02:02 »
tack för era svar ...det känns ju som man får rätt mycket för pengarna och det är ju en del pentland ägare här... jag bor rätt nära pentland...bara 1,5 mil..
ju mer man läser ju mer förvirrad blir man och inte blir det bättre när man pratar med säljarna ....

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: ska köpa spa hjälp
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2013, 08:00:02:02 »
Vad ligger ett pentland på i pris jämfört med annat spa?
Är du händig?

Jag köpte ett spabad från kina, visst en del fel o skavanker men det "visste" jag innan jag köpte badet då så många varit negativa mot kinabad!

Har fått byta några packingar som läckte samt tilläggsisolerat hela spabadet med en ny "fasad" runt samt nytt lock från en känd leverantör!
Kostnaden blev ca 45 000-50 000kr, för några år sedan så fanns det nästan bara spabad för minst 100 000kr på marknaden om man ville köpa ett märkesbad,, där av köpte jag ett kinabad istället som jag nu efter lite fixande är riktigt nöjd med!
Men,, Nu har det kommit massor av lågprisspa på marknaden för runt 60-80 000kr,, vet ej kvaliten på dessa men kanske värt att köpa ett sådant! Beror så klar på hur händig du är och hur mkt lust du har till att fixa med spabadet om det skulle vara något, om du inte köper ett spabad med garanti!

Det är ingen raketforskning direkt, börjar man pilla lite med ett spabad så ger det sig väldigt snabbt! Finns massor av delar att beställa om du behöver byta ut eller exempelvis om man vill ha fler jets så är inte det något svårt att komplettera i efterhand!

Vill du inte lägga mkt pengar på ett spabad som har samma driftkostnader som ett dyrt spabad så behövs inte det!
Man måste bara vara beredd på att det kan finnas lite missar i ett sådant bar som inte kostar så mkt och som kommer från kina!!

mojjen

  • Gäst
mojjen
SV: ska köpa spa hjälp
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2013, 17:25:25:25 »
Vilket fabrikat valde du på ditt Kinaspa, kan du rekomendera det?

MVH
Morgan

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: ska köpa spa hjälp
« Svar #7 skrivet: maj 08, 2013, 10:30:16:16 »
Mitt heter clearwater med balboasystem!
Jag är nöjd med spabadet, inga problem med att hålla vattnet rent eller liknande som jag har läst om här på forumet att vissa har problem med fast att dom köpt ett dyrt spabad.
Jag byter inte vatten bara för att byta det, är det rent och fint så fortsätter jag använda samma vatten tills man märker av att dte är dags att byta!

Självklart kunde vissa saker varit bättre och mer genomtänkt,, locken är ganska kassa (har hört att detta gäller även andra dyra spabad), isoleringen likaså,, men som sagt det är bara att fixa det efterhand som man upptäcker bristerna!
Jag kommer nog bygga in fler jets i mitt spabad för att det är kul att hålla på med det,, då köper jag prylarna från mrtubby som jag tycker är väldigt duktiga, dom har många delar till just kinaspan, delar som passar fast i bättre kvalite!

Betalar du 3 gånger så mkt så får du ett bättre spabad samt att du får garantier m.m om det skulle vara något...

Det finns inte så mkt som kan gå sönder på ett sbabad, det är en plastbalja med lite pumpar o slangar... detta kan man laga eller byta ut själv,,, min ena pump frös sönder en vinter, detta pga konstruktionsfel från min egen sida,, regnvatten letade sig in o sen frös till is o fylldes på av nytt regnoväder osv,, till slut nådde det ena pumpen som gick sönder,,, beställde en ny från mr tubby för 1500kr inkl lev till dörren. bytte pumpen o sen funkade allt som det skulle igen!


Utloggad mojjen

SV: ska köpa spa hjälp
« Svar #8 skrivet: maj 10, 2013, 10:08:34:34 »
Jag tittar själv på ett från Angesi http://angus.en.alibaba.com/product/846290301-212725153/Lot_Jets_Hot_Tubs_Outdoor_spas_with_Fountain_President_YH_590.html
Gillar designen, ganska stort. Väldigt bra pris.
Det ända jag reagerar på är att det är ganska hög effekt på filerpumpen. 750W, ca 1HK. är inte det mycket? Detta är väl cirkulationspumpen, som skall gå dygnet runt? Det skulle ju ge 558KW/H i månaden bara på circualtion eller? Hur ser era span ut på cirkualtionssidan. är det full effekt på cirkualtionspumpen?

MVH



Mitt heter clearwater med balboasystem!
Jag är nöjd med spabadet, inga problem med att hålla vattnet rent eller liknande som jag har läst om här på forumet att vissa har problem med fast att dom köpt ett dyrt spabad.
Jag byter inte vatten bara för att byta det, är det rent och fint så fortsätter jag använda samma vatten tills man märker av att dte är dags att byta!

Självklart kunde vissa saker varit bättre och mer genomtänkt,, locken är ganska kassa (har hört att detta gäller även andra dyra spabad), isoleringen likaså,, men som sagt det är bara att fixa det efterhand som man upptäcker bristerna!
Jag kommer nog bygga in fler jets i mitt spabad för att det är kul att hålla på med det,, då köper jag prylarna från mrtubby som jag tycker är väldigt duktiga, dom har många delar till just kinaspan, delar som passar fast i bättre kvalite!

Betalar du 3 gånger så mkt så får du ett bättre spabad samt att du får garantier m.m om det skulle vara något...

Det finns inte så mkt som kan gå sönder på ett sbabad, det är en plastbalja med lite pumpar o slangar... detta kan man laga eller byta ut själv,,, min ena pump frös sönder en vinter, detta pga konstruktionsfel från min egen sida,, regnvatten letade sig in o sen frös till is o fylldes på av nytt regnoväder osv,, till slut nådde det ena pumpen som gick sönder,,, beställde en ny från mr tubby för 1500kr inkl lev till dörren. bytte pumpen o sen funkade allt som det skulle igen!

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: ska köpa spa hjälp
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2013, 10:31:57:57 »
Hej!

Liger spabadet på ca 30 000kr + frakt? vad kostar frakten?

Jag håller med dig om att det låter mkt!
Cirkulationspumpen cirkulerar vattnet genom filtret men även via heatern, krävs stort vattenflöde antar jag=mycket effekt för att dra igenom allt vatten!
Jag har oxå balboa och har för mig att min pump har samma effekt, jag kan dock ställa om cirkulationen. Jag har aldrig fattat varför man skulle behöva cirkulera vattnet 24/7.
Jag kör cirkulering ca 6h/dygn (kostnad ca 3,50kr/dygn inkl uppvärmning till grundnivå ca 10c) om jag badar mkt, om inte så ställer jag ner den till 2h(kostnad ca 1,5kr/dygn).
Jag har aldrig haft problem med renligheten i vattnet. Jag ser det enbart som bortkastade pengar att cirkulera dygnet runt.

Vet inte om det är möjligt att lägga 2 pumpar på samma utgång! (då får du nog byta glassäkringar på kortet i centralenheten...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag