CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: minsta möjliga el förbrukning gör detta  (läst 6180 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stabben

minsta möjliga el förbrukning gör detta
« skrivet: april 14, 2013, 18:07:40:40 »
Isolera under badet med frigolit XPs  extra isolera bakom ytterpaneler med reflekterande ljudisolering typ motor huv isolering. inköp  flytande spa isolermatta ställ badet på 29 grader.höj på fredagsmorgon så har du 39 på kvällen.använder denna setup på sojurn hp@home funkar bra

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: minsta möjliga el förbrukning gör detta
« Svar #1 skrivet: april 15, 2013, 08:35:07:07 »
Blir ännu bättre om du även lägger på ett välisolerat spalock...  ;D

/Ziggy

Utloggad wedberg

SV: minsta möjliga el förbrukning gör detta
« Svar #2 skrivet: april 16, 2013, 22:31:39:39 »
När du sänker tempen från 39 till 29, vad händer under tiden med cirkulationen? Står cirkpumpen stilla hela tiden, eller går den alltid?
Jag fick bygga in ett paus/gång tids relä till min cirkpump, så för närvarande står den 10 timmar går 5 min, om inte värmen går till.
Funderar också att göra likadant med massagepumpen, där finns många fler slang meter där vattnet står stilla.
Vi badar enbart om helgerna, så fredags morgon höjs tempen och är klart för bad när man kommer hem från jobbet.
Någon som vet hur ofta behöver man cirkulera vattnet?

Utloggad stabben

SV: minsta möjliga el förbrukning gör detta
« Svar #3 skrivet: april 17, 2013, 12:00:29:29 »
Sojourn hp har ingen 24 timmars pump går endast en timme per dag för rening eller vid behov av mer värme så elen går inte mycket
har även ställt ner alla jets utom en för minsta möjliga värmeförlust
locket är custom tillverkat i 100 mm spx har inte kopplat nån elmätare än men tror att förbrukningen är ganska låg totalt låg jag på 26000 kw för hela villan på 230 kvadrat med  dubbla daikin värmepumpar och 3 timmars bad per vecka
« Senast ändrad: april 17, 2013, 12:07:31:31 av stabben »

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: minsta möjliga el förbrukning gör detta
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2013, 07:45:55:55 »
Hade varit kul att se bilder på locket!
Funderade på att bygga något eget men kom int epå hur, så beställde ett istället,,, dyrt som skam....

Räcker det att köra cirkpumpen 1h/dygn, många förespråkar att pumoen ska gör i typ 12h om inte med,,, jag kör med min i 8h,,, men kanske kan ställa ner den då o spara några kronor!

Utloggad Matt_S

SV: minsta möjliga el förbrukning gör detta
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2013, 09:08:58:58 »
Skulle aldrig falla mig in att sänka temperaturen för att spara pengar, badet ska alltid vara klart att hoppa i..iallafall hemma hos mig :-) Isolering under håller jag med om, köp sen ett välisolerat bad med ett bra lock. Mitt lock är 15cm på mitten och 10 cm i kanterna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag