VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Behöver fler råd  (läst 6080 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
Behöver fler råd
« skrivet: augusti 17, 2006, 21:38:28:28 »

Hej skulle vilja ha fler råd och kommentarer efter mitt senaste inlägg som ni kan läsa om under ämnet "Behöver Era råd"
Pumpen som ingår i paketet är på 0,55 KW är den för liten för en 4 x 8 m pool ? Uppskattar inlägg på resten av våra frågor också.

Lotteröd
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Poolgiganten

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Behöver fler råd
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2006, 21:44:45:45 »
Nej,den är nog inte för liten.
Kolla hur många m3 den pumpar i timmen,det borde ligga mellan 10 o 15m3 och då är det ok.
Vet du med dig att du skall ha långa avstånd mellan pool o pump,uppgradera då till en 1hk pump.
/A

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: Behöver fler råd
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2006, 21:52:18:18 »
vad är långt avstånd (mellan pump o pool)?

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Behöver fler råd
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2006, 21:53:12:12 »
Tack Arcetto för ett snabbt svar, skall kolla upp pumpens kapacitet, vad har du för svar på resten av våra frågor ?

Lotteröd
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Behöver fler råd
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2006, 22:04:23:23 »
vad är långt avstånd (mellan pump o pool)?

Jag har ca 6m själv.
Skulle det vara uppemot 20-30,då skulle jag med all säkerhet behövt en större pump.
Men det hänger ju lite ihop med hur stort filter man använder sig av.
Ett litet filter klarar inte av en för kraftig pump.
/A

Utloggad Fia

SV: Behöver fler råd
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2006, 22:14:59:59 »
Jag har ca: 30 kubik vatten och har 17-20 meter mellan pool och pump, min är på 1 hk.
Skulle inte vilja ha mindre.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Behöver fler råd
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2006, 22:57:26:26 »
Jag har 42 m3 vatten och en pump om 0,55 kW = 0,75 hkr, den pumpen ska ge 16m3/timme vid 5 mvp, vilket är fullt tillräckligt!
Du ska cirkulera allt poolvatten 4-5 ggr/dygn genom filtret, med min pump tar det 13 timmar för 5 ggr, jag har timern på 12 timmar och ett perfekt vatten! 

Jag har bara ca 6 meter - 50 mm slang på trycksidan!, men å andra sidan så ska ibland vattnet upp på taket (solfångre) då blir resan närmare 40 meter lång + en höjdskillnad på ca 4 meter, även det med 50 mm slang, man känner att flödet minskar men inte så där jättemycket när solfångarna kopplas in!

Kolla flödet på erbjuden pump och räkna som ovan!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Behöver fler råd
« Svar #7 skrivet: augusti 17, 2006, 23:09:55:55 »
Det er vel ikke pumpens kapasitet men filtrets rensekapasitet som skal brukes i beregningen. <dontkn>

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Behöver fler råd
« Svar #8 skrivet: augusti 17, 2006, 23:51:52:52 »
Det er vel ikke pumpens kapasitet men filtrets rensekapasitet som skal brukes i beregningen. <dontkn>

Jovisst är kapaciteten på filtret en viktig faktor,men det måste ju till ett visst flöde och det står ju pumpen för.
Har man ett jätte filter och en klen pump,så är ju inte det nån fördel,annat än att man inte behöver backspola/rensa filtret så ofta.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Behöver fler råd
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2006, 19:48:31:31 »

Tack till Er alla som svarat på denna tråd. I det poolpaketet med totalentreprenad från Steelpool som vi funderar på att köpa är alla grejer som ingår från Pahlén förutom själva poolen som är helt i rostfritt stål, vad tycker Ni om det fabrikatet ?

Lotteröd
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan