VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spalock  (läst 15344 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jobo

  • Gäst
Jobo
Spalock
« skrivet: mars 19, 2013, 13:18:18:18 »
Hej!

Mitt spalock har gått sönder så nu är jag på jakt efter ett nytt!
Det är en djungel det här med spalock:(

Någon som har tips på ett bra lock som håller med tiden?

Ska jag välja slutna eller öppna celler?
Ska skivorna vara inlindade i plast eller i aluminium?
Dubbelt inplastade?
Tjocklek?
Densitet?
M.m....

Jag har pratat med chrystal spa i Gbg, där jag ej kunde få se på ett lock och säljaren visste inte hur locket var uppbyggt, utan enbart att det var ett av de bästa locken på marknaden...

Kuben.se lämnar bra info på hemsidan, men vågar man beställa från ett företag som endast säljer spalock o filter.. Svårt att kontrollera hur kvalitén på locken är innan man beställer... Tillverkas locken i Kina fast att det står USA på deras hemsida...

Vart kommer era lock ifrån (vart köpte ni spabadet)?
Känns dom gedigna?
Hur många år har ni haft dom?

Ett lock kostar ca 6000-10000kr vad är skillnaden egentligen och hur kontrollerar man kvalitén på ett lock!!?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spalock
« Svar #1 skrivet: mars 21, 2013, 06:15:15:15 »
SPA-lock håller inte för evigt, det är nog bara konstatera, de utsätts för både sol, regn, klor, snö och is - vilket gör att de åldras rätt snabbt.
Hade de varit byggda på ett annat sätt, och av andra material hade det nog varit en annan sak.

Själv har jag ingen erfarenhet av olika tillverkare eller leverantörer så där kan jag inte hjälpa dig.

Jag bytte själv en av frigolitstyckena förra sommaren, i detta fanns en aluminiumplåt mitt i frigoliten, sen var det inplastat.
Det är viktigt att plasten är helt tät så att fukt och klor inte kan tränga in i själva isoleringen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Jobo

  • Gäst
Jobo
SV: Spalock
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2013, 06:12:55:55 »
Hej!
Tack för ditt svar!

Kuben.se har aluminium beklädda skivor, tror aluminium håller längre mot kemikalier m.m, men samtidigt vet jag inte kvalitén på locket generellt då man ej kan åka till en butik och kolla på hur dom ser ut. Så då är det kanske bättre att köpa ett lock från ex chrystal spa i göteborg.

Folkpool tar ca 1000kr mer för sina lock samtidigt som dom är betydligt smalare, 10 på mitten och 6 på kanterna.
Chrystal är 13 på mitten och 10 på kanterna.

Frågan är vilket som har det högst genomgående kvalitén!
Annars kan jag lika gärna beställa ett lock på ex England för halva priset, men vågar man det?

När du bytte en skiva i ditt lock, var köpte du en så stor skiva?
Jag har hört att slutna celler är bäst, dvs sådana skivor man använder när man isolerar huset o grunden, finns dessa skivor i stora format? Något man kan beställa från en grossist kanske!?


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5558
  • Total likes: 486
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spalock
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2013, 06:31:57:57 »
Jag köpte en ny skiva av leverantören av spabadet, en frigolit utan laminerad aluminium håller aldrig för de påfrestningar som snö eller "oförsiktigt" stängande av locket innebär.

Trots aluskivan hade jag (eller någon annan) lyckats få ena hörnet att gå av på vår gamla isolering.
Anledningen till detta var att plasten börjat läcka, frigoliten hade sugit åt sig vatten och var blytung, hörnet på frigolitskivan gick troligen av när någon släppte ned det tunga locket för hårt vid stängning.

2 aluskivor är troligen bättre än en, men att plasten är tät och håller länge är nog det allra viktigaste.
Tjockare lock isolerar bättre.

När det gäller import så är det väl som vanligt (tycker jag), det är billigare, visst, men skulle det bli strul är det sällan det går smidigt att lösa.
Det finns vissa fördelar med att handla lokalt, eller i vart fall inom landet.

Ungefär som med försäkringar, man betalar oerhört mycket i försäkringspremier, troligen skulle man spara på att aldrig ta någon försäkring, men å andra sidan gäller det att det aldrig går riktigt snett, för då har du förlorat allt du sparat med råge.
De som alltid importerar själva kan ta en smäll då och då, utan att det totalt sett blir dyrare, men man skall ha råd att ta en smäll då och då, och man skall ha den typen av mentalitet också, att man kan låta det vara.
Vet man med sig att man vill "ha rätt" i alla situationer så skall man nog handla där man skyddas av Svenska konsumentköplagar.
Det gör varorna dyrare, visst, med det skänker också oss konsumenter en viss trygghet.
« Senast ändrad: mars 22, 2013, 06:36:34:34 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Torino GT

SV: Spalock
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2013, 17:05:06:06 »
Jag köpte mitt lock ifrån kuben och har haft det i snart ett år bara, men tycker att det verkar vara hyffsat bra kvalitet på deras lock, svårt att säga hur det ser om ett par år.
Spa-badare med ett Hydropool 675

Jobo

  • Gäst
Jobo
SV: Spalock
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2013, 14:23:22:22 »
Nu har jag bestämt mig!
Det enda företag som jag ansåg gav mig bra info samt mkt bilder på locket är en återförsäljare av arctic spa.
Deras lock håller för ca 7st vuxna män, känns tryggt att veta ifall ungarna skulle få för sig att klättra upp o hoppa runt.
Deras lock är aluminiumbeklädda!
Locket ser väldigt välsytt ut på bilderna!

Jag kom i kontakt med en återförsäljare i Stockholm som ville ha 10 000kr för locket, 2000kr för frakten bjöd han på..

Kontaktade arctic spa direkt för att se vad det skulle kosta att beställa ett lock direkt från dom!
Då ringde ett företag från Lysekil upp, han kunde gå ner till 8900kr för locket och kommer leverera locket under morgondagen, han hade vägarna förbi så det blir inga fraktkostnader heller. Prema spabad!

Ska bli skönt med nytt lock!

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Spalock
« Svar #6 skrivet: mars 25, 2013, 12:23:56:56 »
Tänk på att de flesta spatillverkare har olika radie på hörnen till sina spabad köper man ett som inte är orginal eller har samma radie så kanske man inte får samma passform även om man köpt samma storlek. 

Jonas West
alltibad

Jobo123

  • Gäst
Jobo123
SV: Spalock
« Svar #7 skrivet: april 02, 2013, 13:22:30:30 »
Tänk på att de flesta spatillverkare har olika radie på hörnen till sina spabad köper man ett som inte är orginal eller har samma radie så kanske man inte får samma passform även om man köpt samma storlek. 

Jonas West
alltibad


Det stämmer absolut!
Jag valde ett lock som är 235x235, mitt tidigare lock var 220x220.
Detta gjorde jag med tanke på att jag ska bygga en sarg runt spabadet som sedan ska fyllas med isolering, detta för att spabadet står väldigt utsatt för vind!
Så i mitt läge så spelar det inte så stor roll om radien, annars hade det spelat roll!

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Spalock
« Svar #8 skrivet: april 12, 2015, 18:00:00:00 »
Ni som bytt frigolit, var de inte limmat på alu skivan? och hur tjock alu skiva?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag