Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ja det skall ju bli intressant att se vad du kommer fram till. men det blir ju en del jobb om du skall göra ett korrekt vetenskapligt test. Du behöver ju då både före och efter bytet ta prover och logga dina värden: pH, bakteriehalt, grumlighet/ vattenkvalitet, vilka ytterligare kemikalier som fått användas och hur mycket och givetvis badfrekvens, huruvida alla duschar före badet eller inte o.s.v. Då kan man ju se om medlet håller vad det lovar. Det tråkiga är ju att en av parametrarna, bakteriehalt, är dyrbar att mäta. Men åtminstone då och då behövde man ju ha ett värde på detta om man skall veta om badvattnet är tjänligt med denna metod. Vad har du använt hittills ? Eftersom du tydligen haft problem med för lågt pH så måste det ju finnas en orsak till detta. Om man som vi använder flytande klor / natriumhypoklorit så stiger ju pH per automatik och man måste driva ned det emellanåt. Men automatiksystemet sköter ju detta genom att pumpa in lite saltsyra vid behov. Vi har skött våra tidigare pooler med manuell pH-justering men aldrig upplevt några större problem med detta. Man får sätta till kemikalier och man får mäta, men några våldsamma pH-svängningar brukar det inte bli.Jo för ett bra test behöver du flera månader, helst med rejäl användning av spat. Att testa på ett spa som knappast används blir ju lite missvisande.
Jag kommer inte att göra några vetenskapliga tester, eller ändra vårt sätt att använda SPA-badet, i mina ögon är det bästa sättet att jämföra, låt vara på ett oventenskapligt sätt.Om jag skulle skött mitt SPA "Vetenskapligt" hade jag aldrig haft några problem med klor heller, och det jag är ute efter är ju att hitta ett medel som trots mina tillkortakommanden är mer förlåtande än vad klor är.Jag kör idag med Klorifix, klorgranulat som jag doserar efter bad, ca 1 till 2 matskedar, och sedan 2 gånger/vecka, ca 1 matsked.SPAT rymmer ca 1800 liter vatten och vi har 39 grader varmt.