CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ekonomisk inställning temp.?  (läst 5613 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mackan74

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
ekonomisk inställning temp.?
« skrivet: januari 05, 2013, 17:53:39:39 »
Hallå alla elförbrukare!!
Är det någon som vet vad som är en bra inställning på spa badet om man badar ca 1 gång i veckan?
Jag har mitt bad inställt på 26 grader och höjer det ca 12 timmar innan bad.Vad är smartast att sänka mkt eller lite? :D :D O0

Poolgiganten

Utloggad VT

SV: ekonomisk inställning temp.?
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2013, 21:32:05:05 »
Tror att du "tjänar" i längden på att ha samma temp hela tiden. då det kostar grymt mycket mer att värma upp badet 12-14 grader varje gång du tänkt bada! Har själv kostant 39. sedan om jag inte är hemma under en tid så kan jag tänka mig att man kan sänka ner det ett par grader för att det inte skall vara lika stor risk att få algbildning...

Så i regel, kör samma temp under veckorna det tjänar du nog mest på i längden!

Utloggad wedberg

SV: ekonomisk inställning temp.?
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2013, 23:11:16:16 »
Sänk tempen, det blir alltid billigare att sänka tempen mellan baden, Det är bara så. Det du missa är bekvämligheten, måste planera dina bad.

Utloggad VT

SV: ekonomisk inställning temp.?
« Svar #3 skrivet: januari 06, 2013, 10:19:38:38 »
Så du tror inte det kostar att höja tempen mer varje gång han ska bada, istället för att ha samma temp hela veckorna? Nästan övertygad om den saken faktist.... =D


Utloggad Erica

SV: ekonomisk inställning temp.?
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2013, 17:25:19:19 »
Det går lätt att bevisa att naturlagarna ger att det alltid blir lägre energiåtgång om man sänker mellan baden - energiförlusterna vid "icke-bad" beror av temperaturdifferensen i genomsnitt mellan vattnet och den omgivande luften. Ju lägre temperaturdifferens, desto lägre förluster. Men som sagt, emot detta står ju "bekvämlighetsfaktorn". Om man inte har en väldigt stark värmare så måste ju bad planeras in med lite förvarning om man låtit temperaturen sjunka ned under mellanperioden. Badar man ofta blir givetvis besparingen med att sänka mellan baden mindre än om det badas mera sällan. Energiåtgången under själva badet är givetvis hög, med locket av så får man ju avdunstning som stjäl energi, men det är ju ganska kort tid jämförelsevis.

Att det skulle gå åt mera energi med uppvärmning vid varje bad är en omöjlighet, det strider mot naturens fysiska lagar. Det är inte särskilt svårt att bevisa detta.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: ekonomisk inställning temp.?
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2013, 16:40:48:48 »
Erica har självklart rätt. Dock så tror jag att besparingen med att sänka/höja är så pass marginell om man badar 1-2 ggr per vecka att det inte uppväger spontaniteten att alltid ha badbara temperaturer. Ett bättre sätt att spara energi är att se till att spabadet är bra isolerat, fräscht ej vattenfyllt lock, vindskyddat läge, etc. För egen del så sänker jag temperaturen endast om jag vet att jag tex är bortrest mer än en vecka, men tror egentligne inte heller då att besparingen blir så där enormt stor, men visst går det åt mindre energi.

/Ziggy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag