Jag har ingen erfarenhet med plåtstommar, men jag har nyligen sett hur en Folkpool med trästomme totalt kollapsade efter bara fem år, så jag undrar om på livslängden på trästommer verkligen är så lång. Troligen beror det rett mycket på fukthallt i grund, återfyllnadsmatrial m.m., men denna pool var trots allt byggt efter alla rekommendationer från Folkpool, och den klarade av fem år. Om jag inte minns fel lämnar Folkpool 25 års garanti på sin konstruktion, så det skal bli spännande å följa hur dom agerar i detta ärendet.
Om du är beredd att lägga 150.000.- för en 3,5 X 6 byggsats från från Folkpool tror jag du lett kan bygga en thermomurspool för samma pengar. Kollade bara snabbt på första träff på Google, och du får ett färdig paket från Poolstore till exempel för 62.000.-. Sen får du lägga till trappan, ca. 20.000.-, och värmepump, ca 10.000.-. Vet ej exakt vad gjutningen går på, men det kan omöjligt utgöra skillnaden. Jag hade ett företag här för att gjuta mina poolplatta, och golvet i garaget, 15kbm färdig betong, pumpbil och arbete, ca. 40.000.-. Gjutningen du eventuellt skulle behöva måste vara mindre och billigare. Om du räknar in montage kostnaden för din Folkpool, (det kostar inte 56.200.- att bygga ihop en thermomurspool), så kommer du kunna lägga till ett pooltak istället för ribcover och ha pengar över. Som grädda på moset har du har en poolstomme du inte varken rostar eller ruttnar!