Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Maskinrum/pumpgrop  (lĂ€st 2553 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Jasse64

• Kan lite
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 32 m2 inomhuspool byggd-75. Nytt vĂ€rmesystem pĂ„ G
    • Visa profil
Maskinrum/pumpgrop
« skrivet: augusti 19, 2012, 11:27:00:00 »
Jag har nu tröttnat pÄ att ha en faslig massa grejor i garaget och har nu fÄtt en fundering pÄ ett nedsÀnkt maskinrum. Tanken Àr att ha en gÄngbar lucka intill vÀggen och dÀrunder grÀva ur ett maskinrum/pumpgrop. Garaget och poolen ligger i samma lÀnga och det blir till att bila upp betong samt fÄ bort sand och sprÀngsten.
PÄ detta sÀtt fÄr jag ocksÄ ner pumpen i nivÄ med poolbotten och fÄr ocksÄ ner ljudnivÄer.

Min undran Àr hur stor en sÄdan grop ska vara för att vara funktionell. Jag Àr klar över avlopp osv.

NÄgon som gjort nÄgot liknande eller har idéer?

Utloggad Erica

SV: Maskinrum/pumpgrop
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2012, 18:49:44:44 »
Nej vi har inte gjort som du precis du men vi har ocksĂ„ en inomhuspool och har byggt maskinrummet under poolrummets golvplan vid poolens kortsida. Man tenderar nog alltid att göra maskinrum för smĂ„. NĂ€r det Ă€r tomt pĂ„ apparater verkar det vara hur mycket plats som helst, men sedan nĂ€r man stoppat in allt som skall dit sĂ„ blir det ganska trĂ„ngt och inte alltid sĂ„ lĂ€tt att komma Ă„t att göra service pĂ„ sakerna. VĂ„rt maskinrum Ă€r cirka 4 x 1.5 m, plus ett separat utrymme dĂ€r klor och klorpump stĂ„r liksom vĂ„rt reservfilter/reservpump (klor och syra bör inte förvaras i samma lokal om man inte har brandsĂ€kra skydd mellan dem). Det utrymmet Ă€r vĂ€l ca 1 x 1.7 m. Hade vi byggt vĂ„rt maskinrum idag hade vi nog gjort det lite större, kanske 4 x 2.2 m eller sĂ„.  I rummet sitter dĂ„ filter, pump, mĂ€tutrustning, syratank och syrapump,  motströmspump och luftpump till d:o, plus vĂ„r elvĂ€rmare och en vĂ€rmevĂ€xlare... Tillsammans blir det ganska trĂ„ngt !

Utloggad Jasse64

• Kan lite
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 32 m2 inomhuspool byggd-75. Nytt vĂ€rmesystem pĂ„ G
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2012, 21:30:52:52 »
Ok, tack för infon Erica. Jag ska försöka ta till ordentligt som du sÀger.
Nyfiken frÄga, byggde ni detta efter sjÀlva poolen?

Utloggad Erica

« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2012, 21:41:29:29 »
Nej sjĂ€lva maskinrummet byggdes nĂ€r poolen byggdes. Men vi satte inte in utrustningen förrĂ€n efter att vi byggt klart.  Och nĂ€r vi satte in reservfiltret/reservpumpen sĂ„ fick det bli i det andra utrymmet av platsskĂ€l. Reserverna var inte inplanerade frĂ„n början men vi hade Ă€ndĂ„ ett litet poolfilter liggande sedan ridigare och pĂ„ detta sĂ€ttet har vi en chans att vid behov göra service pĂ„ poolpump och filter utan att vi mĂ„ste sluta att bada en tid.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme