Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har för mig att jag läst någonstans att Oskarshamns badhus har en massa membranfilter (patronfilter) istället för sandfilter som huvudfiltration. Detta för att inte slösa på vatten ur ett miljömedvetet perspektiv. Det går åt en hel del vatten vid backspolning av stora sandfilter (säkert upp till 20 kbm för ett Ø2000 sandfilter och har man ett stort antal filter så blir det mycket H2O). Eventuellt är det så att man att man även har denna miljömässiga inställning när det gäller spädvattnet, dvs. att man även minskat på avblödning/påfyllning för att spara vatten. Pseudomas är en ganska restistent bakterie vilket leder till att den kan anrikas i badvattnet. Detta i kombination med en lägre spädning kan innebära problem. Alltså vill man undvika alla möjligheter för bakterien att komma in i systemet. Detta är dock endast en teori från min sida, men en fullt möjlig sådan.
Jag ser inget konstigt med att dem har rutiner för att minska belastningen även fast det i detta fallet var väldigt extremt. Bättre att ha rutiner än inga alls. Systemet i sig är nog inte känsligt för eventuella överslag utan det handlar bara om förebyggande åtgärder. Det finns offentliga bad som inte har rutiner med att badande skall duscha före bad, men de får ju uppenbarligen skylla sig själva om de har problem med för höga värden på bundet klor i sådana fall.