Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Tommy hur många timmar per dygn går pumpen? vilket filter har du? mm. det finns ett algmedel som du kan tillsätta 1 ggr/vecka. MVH Valle
Drog för drygt 2 veckor sedan igång vår ovanpåliggande pool (457x91 cm) och med den även vårt nyinskaffade Salvattensystem från Intex.Utöver den jodfria salten så har vi i övrigt gjort det enda man skall behöva (med sådant system) - justerat pH.De senaste dagarna har vi börjat skönja gröna alger på botten, utmed kanterna. Idag när vi plockade bort poolöverdraget (efter 2 dgr) så var det så pass mkt som de här båda bifogade bilderna visar.Åtgärd/rekommendation?
hej igen Tommyär din pool 4,5 rund x 0,9 m djup ? = 12,5 m3det är viktigt att du håller PH 7,2-7,6alkalitet 80 - 120.När man kör saltgeneratorn mycket så ökar ofta alkaliteten håll koll på detta.Saltet köper jag hos granngården (Fodersalt)billigt 25 kg för c:a 125 kr kommer inte riktigt ihåg priset men jag tycker det är billigt och bra salt eftersom djuren kan äta detta.När det gäller Low salt så fyll på bara, när min visar low salt så skickar jag i en halv säck c:a 12 kg sen blir allt bra igen du kanske skall skicka i hälften då.Tänk på att om du spolar rent systemet så går det ju åt vatten samt om det regnar mycket så sjunker saltnivån.Vi fick här i E-tuna c:a 85 mm på 1 vecka då fick jag skicka i lite extra salt.Sedan skall du tänka på att det är bättre om du kör samma inställningstid varje dag än att starta om för hand varje gång, systemet räknar totaltiden det varit i gång tror det skall gå c:a 0 timmar sedan sker en polvändlning av strömmen vilket rengör polplattorna, om du håller på och hattar med mauell start 3h/ggrså startar den totala tidräkningen från 0 igen, vilket betyder att elektrolytpolerna aldrig rengöres.Funderar du över något mer så skicka ett PM om du vill så kan du få mitt telenr så kan vi talas vid.