Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Jetswim, vad funkar?  (lst 9397 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Funkis -38

Jetswim, vad funkar?
« skrivet: juni 29, 2012, 21:41:16:16 »
Hej poolisar!

Regnet ser ned och bygget str still, och man fr massa tid ver att fundera p nya saker....

Har just nu fastnat i Jetswim trsket och skulle vilja ha lite information frn Er som kanske redan har en i poolen.

Frgor:
1. r det en anvndbar pryl eller bara kul frsta veckan?
2. Ni som har, skulle ni kpa en igen?
3. Mste man g p en "vrsting" variant?
4. Har spanat p "Brilx Elegance 70" och priset r ju mycket verkomligt... Ngon som har en sdan som kan ge lite recensioner hur den funkar, r det tillrcklig strm fr simning, vrt pengarna etc.

Uppskattar all input och tankar och ider!!!

//Funkis

Utloggad Jonas West

SV: Jetswim, vad funkar?
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2012, 10:23:22:22 »
Hej
Nu svarar jag i form av bde poolsljare och poolbadare :)

Vi har jetswim idag och hade inte kpt det igen ,vi ngrar att vi inte byggde en trappa istllet.

Tyvrr s sger erfarenheten mig att det r bara de vldigt dyra varianterna som fungerar till beltenhet d du kan stlla in strlen mycket mer.

Sjlv hade jag kpt ett kitt somkostar 159:- istllet som r ett midjeblte med gummistroppar som du fster utanfr poolen, har kunder som r elitsimmare och dessa tycker gummistropparna r bttre.

//Jonas

Utloggad Ingvar

« Svar #2 skrivet: juni 30, 2012, 14:02:50:50 »
Jag har Folkpools modell som verkar vara rtt lik den du hnvisar till frn Brilix, bde till utseende och styrka. Den r inget fr rejla motionspass, det r pumpen fr svag fr. Jag ser den mest som en leksak av barnen, men den anvnds ocks en del fr lttare simning.

Ska du ha en jetswim som ett trningsredskap, behver du en kraftigare modell, men personligen skulle jag inte se det som vrt pengarna att g upp s pass mycket i pris.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Poolvrmepump Edenpak 3, 12kw, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, helautomatiskt poolverdrag pool-lock, Poolrobot Indigo
http://picasaweb.google.se/ingvar.isendor/Poolbygget2007

Utloggad Fiskarn

« Svar #3 skrivet: juni 30, 2012, 15:17:22:22 »
Jag har samma lsning som Jonas nmner ovan. Fixade den sjlv, ett gammalt blte och en bit flagstngssnre  ::)
Stter fast snret i en staketstolpe bakom poolen och sedan r det bara att simma. Faktiskt jobbigare n att simma vanligt.
Man har ju ingen fart framt och mste drfr skyffla mer vatten med armarna. Funkar frvnansvrt bra.

Nr vi byggde poolen fr ngra r sedan var vi nra att kpa ett simaggregat. Som tur var gjorde vi det inte. Kan inte vara vrt pengarna.
Dremot ngrar vi att vi inte kostade p oss en trappa  :'(
/F
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lgt.
Minimaster fr styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 frn Pahln.

Utloggad Erica

« Svar #4 skrivet: juni 30, 2012, 15:22:11:11 »
Vi har en hembyggd variant p gng, men har inte haft tid att fixa den klar nnu s att allt fungerar. Vi har helt enkelt en rejl pump (11 kW) plus en ls luftpump (3.7 kW) som skall blsa in genom en grupp munstycken. Jag fr vl terkomma s smningom med en rapport om hur det hela fungerar...

Utloggad awasen

« Svar #5 skrivet: juni 30, 2012, 20:25:33:33 »
Vi kr ocks swim-trainer (=gummisnodden). Jag kpte den p skmt till frun men den fungerar verkligen bra!

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvrme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Funkis -38

« Svar #6 skrivet: juni 30, 2012, 21:31:58:58 »
Tack fr alla svar!

Min knsla r nog ocks att Brilx modellen jag kikat p r lite fr klen... Hade igentligen redan valt bort Jetswim till frmn fr en "dyr" trappa! Men nr man inget har att gra pga att bygget str still pga vdret hinner man pool-surfa lite och d kommer tankarna p mer prylar rtt snabbt...

Har inte tnkt ha den fr avancerad simtrning utan mer som leksak fr vra tre barn. Men klart man ven vill kunna motionssimma lite.

Erica, din lsning lter intressant, kan du beskriva lite mer hur ni tnkt placering av pumpar och inlopp. Blir det en dyr lsning eller blir det en bra budget lsning som kanske funkar betydligt bttre n en frdig med allt fr klen pump.

Vore kul med mer input frn er alla s man antingen kan boka Jetswim eller helt avskriva den i projektet.

//Funkis

Utloggad RoJo

« Svar #7 skrivet: juli 01, 2012, 11:58:06:06 »
Hej! Om det r simtrning s tror jag mer p gummisnodd!
Men det finns ju en aspekt till som min poolsljare anfrde
han hade problem med rygg o axlar, han anvnde som massage
och det gr jag ocks i frsta hand oerhrt sknt. Men jag har en ldre
variant p 3hk pump och 2" rrinsug o till utblset fr att f maximalt
tryck (48000l/h) plus pump alldeles intill pool. Vi byggde 05 och jag frberedde bara
fr en anlggning d fr jag ville hellre ha trappa d, och sen s kunde
jag f tag p en beg pump. Och d sa min lev att den var mkt bttre
n de som folkpool hade d fr de hade fr klen pump.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe verdrag.

Utloggad Tony B

« Svar #8 skrivet: juli 01, 2012, 13:50:06:06 »
Hej

Jag har en riktig stor modell frn Pahlen.
Den fungerar bra men r nog inte prisvrd.
MVH
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Anvnder flytande klor
Soluppvrmd i frsta hand drefter bergvrmepump

Utloggad Erica

« Svar #9 skrivet: juli 01, 2012, 15:34:21:21 »
Ja vrt system r som ett cirkulationssystem till, fast utan filter. Vatten sugs in via tv botteninsug och sprutas sedan in i poolen. Att vi har tv insug (som gr ihop till ett nstan direkt) r fr att det inte skulle bli en risk fr att ngon skulle kunna sugas fast vid insuget - sdana olyckor med ddlig utgng har hnt flera gnger i pooler. Kostnaden fr vrt system skulle nog bli rtt hg om man kpte allting nytt, men det finns ju gott om begagnade saker. Min man r ju elkraftingenjr och vid ett uppdrag han jobbade p p en industri skulle ett antal pumpar m.m. bytas ut och han kom ver de gamla fr rent skrotpris. Det fanns flera att vlja p och vi valde fyra vattenpumpar plus en luftpump. Tv av vattenpumparna var mindre (1.5 resp. 2.2 kW), de har vi tnkt kan bli ngot kul vattenfall eller liknande ngon gng nr vi har tid, tv var strre (11 kW resp. 18.5 kW) och skulle kunna passa till jetstream.

Vi har kopplat in den mindre men skulle kunna byta till den strre om det visar sig fr svagt. Sedan fanns dr en jttepump p 75 kW. Den skulle skert ge SUPER-jetstream men min man konstaterade att den aldrig skulle g att starta hemma om vi inte utkade husets elabonnemang till minst det dubbla. Det blir ju grova rr till sdant hr ocks. De tv insugen till jetstreamen r 110 mm, medan utloppet r 90 mm. Monsterpumpen hade nnu strre, jag tror det var 250 mm p insuget...  Men jag fr som sagt terkomma ngon gng och tala om hur det fungerar, fr vi har inte hunnit f allt klart s den r inte krd alls nnu.

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!