VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rengöring med askorbinsyra  (läst 16449 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik Johansson

Rengöring med askorbinsyra
« skrivet: juni 07, 2012, 21:32:52:52 »
Vår pool var kraftigt missfärgad. Plasttrappan var brun och gick inte att få vit med några som helst medel. Jag googlade som en vilde efter råd OCH HITTADE på en sajt i USA. Lösningen heter askorbinsyra, som ju är samma som C-vitamin, alltså helt ofarligt i den utspädning det är fråga om. På prov köpte jag ett par påsar på Konsum och med en mjuk svamp strök på syran. Resultatet kom ögonblickligen. Plasten blev, som ett trollslag helt vit igen, utan gnuggning. Nu måste man ju ha större kvantitet för en hel pool.
På den amerikanska sajten rekommenderar man en inblandning av ca 0,5 kg per 50 kubik. Sen är det bara att låta pumpen gå.
Jag vet inte vilka alla föroreningar detta tar, men vi har tidigare haft järn/manganhaltigt vatten.
Askorbinsyran kan beställas via nätet och kostar ca 250 kr/500 gram. En otroligt billig lösning på vårt problem, som irriterat oss år efter är. Nu är poolen som ny igen.

Poolgiganten

Utloggad tisalesa

SV: Rengöring med askorbinsyra
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2012, 18:17:01:01 »
Hej Erik
Vi har också gjort detta vid ett flertal tillfällen men missfärgningarna kommer tillbaka. Hos oss är det också så att vattnet blir grönt när jag häller i askorbinsyran. Måste därefter flocka och köra mot waste. Var det samma sak för er? Läste att du skaffat ett reningsverk. Vilken märke och vilken modell har du köpt? Har du även bytt sanden i sandfiltret för att ev ta bort metallen som fanns där? Tacksam för svar!

hälsningar
Tina

Utloggad Erik Johansson

SV: Rengöring med askorbinsyra
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2012, 20:27:54:54 »
Hej
Jag har använt askorbinsyra bara en gång (150 gram i 55 kubik vatten). Effekten var omedelbar, men tycks inte vara bestående och det visste jag på förhand, eftersom jag läst om detta på amerikanska sajter. Där står, att man måste efterbehandla med något ämne som jag inte minns namnet på, men som inte tycks finnas att köpa här. Det ämnet tar hand om de föreningar som askorbinsyran bildar med metallerna. På det sättet får man en bestående effekt, alltså under förutsättning att man inte tillför nya metaller. Vet du vad detta ämne heter och finns det att köpa här?
Vårt nya reningssystem köpte vi från Aquagruppen och består av ett kombifilter RFA600 som tar bort järn, mangan, kalk, humus och svavelväte. Dessutom har vi ett avsyrningsfilter CM 10, som "åtgärdar aggressivt vatten och dess frätande egenskaper". Allt detta kostade 23,000 kr monterat och klart. Man tillsätter en säck salttabletter då och då, beroende på mängden vatten man förbrukar. Detta system klarar 2,000 l/dygn.
Vi är jättenöjda med systemet, som vi nu haft sen i höstas. Vattenkvalitén är mycket hög.

Mh
Erik

Utloggad Erik Johansson

SV: Rengöring med askorbinsyra
« Svar #3 skrivet: juni 10, 2012, 21:30:15:15 »
Komplettering
Nej, vårt vatten blir inte grönt av askorbinsyra. Vi har heller inte bytt sanden i filtret. Jag har beställt 1 kg askorbinsyra som kommer att räcka till 5-6 behandlingar. Eftersom vi nu tillför rent vatten borde ju effekten bli bestående med tiden. Annars får jag väl skaffa det där extra ämnet jag beskrev ovan.
Mh
Erik

Utloggad tisalesa

SV: Rengöring med askorbinsyra
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2012, 19:17:46:46 »
Hej Erik
Medlet som du syftar på finns även på svenska marknaden. Folkpool säljer det - metall magic. Såg även att det finns andra märken. Det är dyrt, kostar kring 400 kr flaskan. Du måste fylla på konstant för att inte metallen ska fälla ut igen.

hälsningar
Tina

Utloggad Erik Johansson

SV: Rengöring med askorbinsyra
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2012, 05:30:07:07 »
Hej
Tack för tipset. Jag ska i första hand prova med flockning, vilket jag aldrig gjort förut. Fick igår 1 kg askorbinsyra och när jag doserat med 200 gram på 55 kubik och pumpade runt några timmar var det skinande vitt igen och vattnet som kristall. Det vore väl fasiken om det inte går att få bort skiten till slut, när jag ju har rent vatten som jag fyller på med.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan