Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Kemiska produkter  (lĂ€st 3858 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Anders_A

Kemiska produkter
« skrivet: maj 24, 2005, 15:43:55:55 »
Vad rekomenderar ni för typ av rening av vattnet. Klor klorfritt .... samt varför?
Har tidigare haft utomhuspool men efter tillbyggnad sÄ blev det en ny inne. Utomhus anvÀnde jag Folkpools klor vilket jag inte Àr sÄ imponerat av.

Utloggad Beppo

• Kunnig
  • Stad/land: Kvicksund
  • Antal inlĂ€gg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Re:Kemiska produkter
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2005, 20:08:14:14 »
Jag anvÀnder Nitors klor, men fÄr minska doseringen kraftigt, dÄ det inte förbrukas i ngn större mÀngd.

Vad var det med folkpools klor du inte gillade?
Viskan spa Lindö

Utloggad Anders_A

« Svar #2 skrivet: maj 24, 2005, 21:45:11:11 »
I utomhuspoolen började jag anvÀnda nitors, utan nÄgra som helst problem. Sen köpte min svÄger in ett stort parti av klor mm frÄn folkpool som vi sedan delade pÄ. Det var dÄ jag fick problem, hade svÄrt med klorbalansen veckopuckarna hade kvalitetsskiftningar en puck varade ca en vecka nÀsta löstes upp pÄ ett dygn med föjld att klorbalansen blev fel. Gick sedan tillbaka till Nitor igen och allt fungerade fint.
Nu med bygget av inomhuspoolen sÄ funderar jag pÄ klorfrittalternativ. DÄ jag inte har nÄgon erfarenhet av dessa sÄ tog jag chansen att frÄga hÀr.

Utloggad Beppo

• Kunnig
  • Stad/land: Kvicksund
  • Antal inlĂ€gg: 84
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2005, 22:20:37:37 »
Första Äret (2003)anvÀnde jag folkpools veckoklor, utan att dela de problem du hade.
Den tidigare Àgaren till mitt hus anvÀnde baquacil första sÀsongen efter att poolen stod klar att anvÀnda, men det var "bara skit" sade han och övergick till klor. Men jag skulle kunna tÀnka mig att prova ÀndÄ, dÄ jag nu vet att hans problem berodde pÄ felkopplat filter.....
Viskan spa Lindö

Utloggad Bije

« Svar #4 skrivet: maj 27, 2005, 11:24:52:52 »
Hej.
Jag har anvÀnt Bacacid ett flertal Är. För inomhuspol Àr det överlÀgset klor dÄ man slipper klorlukten och man behöver dosera mycket sÀllan. Kan inte tÀnka mej gÄ tillbaka till klor. Backacid Àr dock mycket dyrt,kostar 460 kr för 3 liter. Vid övergÄng mÄste man ta bort allt klor med
sÀrskild kemikalie.

Utloggad RLA

• en sybarit som Ă€r
  • DignitĂ€r
  • Antal inlĂ€gg: 969
  • Jag Ă€r inte dum, har bara otur nĂ€r jag tĂ€nker.....
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2005, 23:11:26:26 »
Baquacil Àr underbart, ej korrosivt, bleker ej, luktar ej, gÄr att vattna blommor och grÀs med, mindre risk för allergier och det Àr inte speciellt dyrt i underhÄll, uppstart kostar förstÄs nÄgra kronor extra.

Och notera att Baquacil INTE förbrukas vid höga temeraturer som klor gör! Och det gÄr att slarva kraftigt med doseringen, jag vet.....

VÄr pool Àr pÄ ca 45 m3 och nu vid vÄruppstarten slog jag i 0,5 liter för att hamna pÄ rÀtt nivÄ, jag Àr rÀtt sÀker pÄ att jag inte kommer att förbruka mer Àn max 5 liter totalt under Äret! (150 kr/liter).

sÄ dÄ kommer vÀl frÄgan varför inte alla anvÀnder Baquacil? Taskig marknadsföring Àr nog en stor orsak men ocksÄ att det Àr bara en av de stora poolleverantörerna som rekomenderar medlet (Miami pool) Dom Àr dessutom generalagent sÄ de andra pooltillverkarna har litet intresse av att hjÀlpa en konkurrent! Utomlands Àr det dock vanligare.

Alla mina bekanta med pool anvÀnder klor och dom har mera jobb med sina, dom som dessutom fÄtt problem har faktiskt anvÀnt klor frÄn Folkpool som nÄgon tidigare antydde! Dom byter snart till Baquacil.. ;)

Nej! jag sĂ€ljer inte medlet men Ă€r sĂ„ nöjd att jag inte kan lĂ„ta bli och informera poolmarknaden...  :D
Har ingen pool lÀngre!!

Men den vi hade sÄg ut sÄ hÀr: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4166
  • Total likes: 145
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
« Svar #6 skrivet: juni 09, 2005, 18:50:00:00 »
Vad Ă€r de verksamma bestĂ„ndsdelarna i basscasillium (fy fxx vad svĂ„rt ord  >:(, nu vet jag varför de inte sĂ€ljer mer Ă€n de gör) Ă€r det vĂ€teperoxid? och nĂ„t mer? Eller stĂ„r det inget?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

• en sybarit som Ă€r
  • DignitĂ€r
  • Antal inlĂ€gg: 969
  • Jag Ă€r inte dum, har bara otur nĂ€r jag tĂ€nker.....
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2005, 19:30:41:41 »
basscasillium Àr inte bara ofarligt, man behöver inget lyse vid sÀngen heller.... 8)

I alla fall sÄ sÄ finns mera info pÄ http://www.baquacil.com/default.asp

PÄ min dunk stÄr det bl.a Polyhexametylen och Biguanidhydroklorid och det var t.o.m svÄrt att stava till... :P

basscasillium utalas dÀremot enkelt som "backacil"
« Senast Ă€ndrad: juni 09, 2005, 19:34:29:29 av RLA »
Har ingen pool lÀngre!!

Men den vi hade sÄg ut sÄ hÀr: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme