CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Extremt svidande ögon Baquacil  (läst 2913 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Brandman17

Extremt svidande ögon Baquacil
« skrivet: maj 24, 2012, 09:55:22:22 »
Hej Poolvänner! Länge sedan mitt senaste inlägg. Kul att vara tillbaka. Nu har jag tröttnat på ögonsvedan som vi upplevt sedan vi blev med pool för 4 år sedan. Vi kör med baquacil och har inte haft några problem förutom ögonen. Min son och jag (vi som badar hela tiden!) vi har illröda ögon som svider t.o.m dagen efter. Har pH-värde c:a 7,2 och upplever inte att jag överdoserar någon annan kemikalie. I klorpooler får vi också röda ögon, men inte alls så svidande. Hoppas någon annan upplevt detta också och fått ordning på det. SNÄLLA hjälp, annars byter vi snart till klor och det vore synd!
MVH pappa o son

Poolgiganten

Utloggad Wiman

SV: Extremt svidande ögon Baquacil
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2012, 20:01:31:31 »
hallå...

Har du kommit fram till någon förklaring?
Här svider det friskt om man kollar under vattnet och tar ett par stadiga sexmeterslängder..
Alltså samma problem som hos er, ok ingen har haft sviter till nästa dag men lite tårgaskänska kan man få vid mycket UV tittande...

Vänligen
Mats
Miamipool 4-6 meter, romersk trappa, solfångare med ackumulatortank. Det hela kryddat med baquacil..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Extremt svidande ögon Baquacil
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2012, 20:42:58:58 »
För mig svider det i ögonen om jag är mycket under vatten oavsett om det är Klor eller Baqasilrenat.
Vet inte om det är någon större skillnad på var man dyker.
Cyklop uppfanns väl dels för att man skulle se bättre, men även för att inte störa ögonen så mycket?

Har ni färska (årets) mätstickor, så att Ph verkligen ligger på 7.2 så borde det inte vara vattnet som stör i alla fall.
Man jag kan ju ha fel förstås.  <dontkn>

För övrigt tycker jag att just Ph är lite svårt att mäta med stickorna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag