Nu har det gått 3-4 dagar sedan jag började med konverteringen.
Första dagen ca 1.5 kg chockklor i granulatform, hände inte mycket, klorhalt 0.
Andra dagen, 3 kg klor fördelat på två omgångar.
Efter första omgången blev vattnet lätt brunfärgat, efter andra omgången blev det kraftigt brunfärgat.
Efter ca 1 timme blev det kraftigt grönfärgat, klorhalten håller sig kring 5.0 på kvällen och grönfärgen har bleknat en aning, tillsätter en flockstick från folkpool.
Tredje dagen, kristallklart lätt grönfärgat vatten som doftar lite konstigt, känns inte som att man vill kliva ned i poolen, känner inte igen doften från vare sig baquasil eller klor, det är något annat som luktar - vet inte vad (någon annan som vet?)
Klorhalt 0, tillsätter ca 0.5 kg klor, och en klorpuck.
Idag på morgon är vattnet klart, men fortfarande lite grönfärgat, det luktar fortfarande lite skumt, och klorhalten är 0 trots att jag lade ned en klorpuck igår kväll.
Tillsätter 250 g chockklor, startar solfångarna, vattentemp 25 grader.
Med facit i hand skulle jag nog istället ha valt att byta ut allt vatten, inte för att det blir billigare, det blir det troligen inte, men för att jag har svårt att fröstå vad lukten beror på, och OM den inte går bort kommer jag ändå inte att vilja ha det gamla vattnet kvar.
Anledningen till att jag itne bytte vatten innan kemibytet var:
43 m3 vatten kostar ca 800 kr.
Kemikostnaden för att bra balanserat vatten bedömer jag bli ca 1500 kr, totalt ca 2300 kr för att byta vatten.
Dessutom hade jag hunnit värma poolen i en hel vecka innan jag bestämde mig för konverteringen, så även där skulle några hundra kronor ha varit, bokstavligen talat, kastade i sjön.
Att tvångskonvertera med hjälp av klor bör inte kosta mer än ca 1000 kr, OM vattenkvaliten bara blir bra när allt är klart.