Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Avvägning av grund till spabad  (läst 7738 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matt_S

Avvägning av grund till spabad
« skrivet: maj 15, 2012, 20:38:55:55 »
Hej,

Håller just på att ordna till en grund för nya badet. Har grävt ut 30cm och fyllt upp med makadam. Återstår då att få till en yta som är i våg och padda den och sen på med cellplast. Min fråga är hur noggrann man ska vara när det kommer till att få till en yta helt i våg. Inte helt lätt bara med långpass  och den yta som makadamen ger. Man krattar och krattar men ofta krattar man till ett ställe och förstör då den lutning man just fixat till i en annan ledd. Kan man/ska man köra med laser? Hur har ni andra gjort?


Poolgiganten

Utloggad Nilking

SV: Avvägning av grund till spabad
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2012, 20:01:38:38 »
Jag körde först ett lager makadamm (som redan var packat, gamla altanen vilade på det)
Sen på med sand som jag fixade så plant det gick med långpass. Sen på med markskivor (det du kallar cellplast? :)
Ser rakt ut och passet säger rakt. Jag tror du klarar dig med passet men kanske kan köra sand nån cm för att få det jämnt lättare?

(Är inte nån expert här, bara berättar hu vi gjorde)

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Avvägning av grund till spabad
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2012, 09:52:30:30 »
Ett par saker som jag var väldigt noga med... Underlaget måste vara helt jämnt. Är det inte det så riskerar du spänningar i skalet som i värsta fall kan skadas. Alltså inga "bulor" i undelaget. Sen ville jag också ha det absolut i våg för att slippa se en vattenlinje som "lutar". Det senare är mer estetiskt än funktionellt betingat.

Ziggy

Utloggad Burren

SV: Avvägning av grund till spabad
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2012, 15:19:55:55 »
Hej Matt_S,

Jag undar vilken storlek på makadamet du använt? Ska precis börja gräva själv och är lite osäker på just vilken storlek man bör ha samt om det är singel eller makadam som rekomenderas..
Ang hur mkt man behöver packa: Jag fick rekomendationen från återförsäljaren att man inte alls behöver padda/vibra utan att det räcker med att vattna och sedan "slå" med spade, vad är korrekt?

/Niklas

MVH/Niklas

Utloggad Matt_S

SV: Avvägning av grund till spabad
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2012, 11:37:20:20 »
Badet är nu på plats, vi får väl se hur det blir med vattenlinjen när det är fyllt ;D

Jag körde 8/11 och makadam ska det vara. Makadam används alltid till markarbeten, eftersom det är kross så ligger den betydligt bättre än singel som är rund och slät. Jag fick också höra att man inte behöver padda, men jag har kört med en 90kg padda ett antal gånger. Risken att något sätter sig blir ju betydligt mindre. Ovanpå makadamen la jag 10cm XPS cellplast (Jackofoam 200) med falsar som jag limmade ihop med sättlim.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag