CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Styrning av vvx?  (läst 10749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: Styrning av vvx?
« Svar #10 skrivet: september 13, 2006, 16:08:25:25 »
Mica.
Prova att ställa frågan i Rickards värmepumpsforum. Kanske mer samlad kunskap där. Det kan ju vara värt ett försök.
http://www.varmepumpsforum.com/
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad Bjarredsbon

SV: Styrning av vvx?
« Svar #11 skrivet: september 16, 2006, 01:37:08:08 »
Hej,

Tyvärr ingen lösning, men tänkte bidra med det jag lärt mig hittills. Jo, jag har oxo en IVT Optima (700, årsmodell 2005) med tiläggsmodulen "Shuntat tillskott" och reglercentralen Rego800. Vet inte om den tilläggsboxen funkar för dig - jag antar att du har den äldre Rego600.

Vvx är inköpt och inkopplad och dykrör inkopplat på poolslingan.
Sedan köpte jag en extra temp-sensor från ivt för dryga hundralappen, och den passade finfint i dykröret.
Temp-sensorn kopplade jag in i Optimans Rego800, och emulerade vv-temperatur (nej, jag använder inte Optiman för vv-produktion)
So far so good.
Med detta så kan jag manuellt styra tillskott till poolen via reglercentralen. Nu ska det bara bli automatiskt...

Men då stötte jag på problem: Det gick inte att ställa in tillräckligt låg temperatur på önskat varmvatten! Grr  :'(. Det lägsta jag kommer ner i är 50 grader minus "korrigera givare" på -5, dvs totalt 45 grader. Det är liiite för varmt för att bada i!

Någon som har något tips? Temp-sensorn har ju någon form av logaritmiskt motstånd för att visa vilken temperatur det är. Finns det någon möjlighet att parallel-koppla ett motstånd för att "förskjuta" mostståndskurvan t.ex 10 grader? Eller något annat knep?
Känns väldigt onödigt (för mig) att behöva fixa externa reläer och pula, när allt redan fungerar (förutom en snäv mjukvara i Regon som lagt en begränsning på minst 50 grader...)

Mvh, Peter

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Styrning av vvx?
« Svar #12 skrivet: september 16, 2006, 08:17:45:45 »
......(förutom en snäv mjukvara i Regon som lagt en begränsning på minst 50 grader...)...

Velkommen til forumet. Har du spurt din leverandør/produsent av Regon om den kan oppgraderes/endres? Tempsensoren din har et sett med motstandsverdier som normalt finnes vedlagt i domumentasjonen. Se om du kan finne disse der eller kanskje på nettsiden til produsenten. Burde kunne gå å endre nivået.

Utloggad blinformation

SV: Styrning av vvx?
« Svar #13 skrivet: september 16, 2006, 11:09:09:09 »
När man vill få sådana här saker att fungera är det bra att rita ett schema för hur man vill att allt ska fungera. Sen kan man fråga flera förståsigpåare om det är möjligt och om man har tänkt rätt. Och ändra schemat vid behov.

För vår del har vi ett flertal termostater och givare. Vet inte om det hjälper någon annan att berätta om detta för vi har ett system som bygger på en ackumulatortank i mitten. Alla värmekällor värmer tanken och tanken värmer hus, vatten och pool. Solfångaren har en termostat så att den bara körs när solcellerna är varmare än vattnet i ackumulatortanken (självklart). Luft-/vattenvärmepumpen har en termostat så att man kan ställa in när den ska gå igång. Den står lågt på sommaren för då fixar solfångaren allt, men på vintern står den högt så att man får hög temperatur i tanken. Slutligen har vi en elpatron för säkerhets skull. Den går bara igång om det blir riktigt kallt i tanken.

Eftersom vi har golvvärme så räcker det att ackumulatortanken håller 35-40 grader. På vintern när den ligger så lågt så går en vv-beredare in och hjälper till att lyfta varmvattnet lite till.

Ackumulatortanken är egentligen ett system av två tankar som man kan jobba med i olika varianter, t ex bara använda den lilla tanken på vintern och använda båda tankarna resten av året för att ackumulera så mycket som möjligt. Ett par dagar med bra väder räcker då till för att ackumulera värme för en vecka med dåligt väder, typ.

Som sagt, det är ju specifikt för vår lösning, men att rita ett schema och bolla det med olika personer var ett bra sätt att hitta rätt.

//Börje
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag