Så här gick det till;
Först måste det grävas lite. Det är en ganska trång passage mellan hus och carport. En stor grävare gick inte att få in på innergården. Det fick bli en liten liten Kobelco. Att gräva för hand var det inte tal om

Sen ska geggan ut på gatan också så en minidumper fick hyras in.

Sen skulle det bort från gatan. Då gick det åt ett lastväxlarflak. Den fick tömmas tre gånger. 27 m³ jord blev det. Inte en enda sten stötte vi på.

Nu börjar det ta sig

En lite extra fördjupning där dräneringspumpen ska stå. Ovan på den ska det gjutas en avsats som sandfilterpumpen ska stå på. På med en massa singel på alltsammans sen.

Någolunda plant.

Bra kan bli bättre. Därför hyrdes en planlaser för en perfekt avjämning.

Sen markskivor och gaffatejp i skarverna.

Ihop med rörställningen och den extratillverkade sargen i tryckimpregnerat virke.

Sandfilterpumpens plats provas. Det gjöts en liten avsats med lecablock som den får står på. Dräneringspumpen ligger våningen under den. 0.5 meter djupare än poolens dräneringssingel.
Sandfilterpumpen är otroligt effektiv. Glasklart vatten. Det riktigt "gnistrar" om vattnet när solen lyser igenom det. Innan använde vi den befintliga cirkulationspump med pappfilter som följde med poolen. Visst. Det funkar, men ...
Observera det lilla röret som är nergrävt i backen bakom pumpen. Där ska elkablarna till poolbelysning / dräneringspump / sandfilterpump och vattenledningarna till solfångarna som ligger på carportstaket gå igenom. Det är ett avloppsrör som jag passade på att gräva ner när det ändå grävdes. Sen går det längs väggen upp till taket.

Kanterna fylls upp noga med singel och lite "elefanthud" (betongmatta) som skydd för att det inte ska komma in grus mot poolduken (elefanthuden liggen också som ett lager mellan sarg och poolduk).

Sen måste det grävas för betongplintar till trallreglarna. Jag grävde ett par hål och tröttnade snart. Sen kom jag på att det ligger en bensindriven jordborr nånstans i gömmorna hos min far.

Sen var det bara att skruva reglar.
Jag vet inte hur många skruvar jag gjort av med till alltsammans inklusive trallvirket och annat, men jag är säker på att det är över 3000 st.

Sen kommer trallviket. Nu börjar de ta form. Den nya trallen integrerades med den gamla därav den ljusa och mörka trallen.
Poolduken har lagts i också.

En bypass-ventil till solfångarna. Jag har 8 st solfångare på en totalyta på 14,4 m² som ser till att badvattnet är ca 30° varmt när solen fått vart framme några dagar. De ligger på carports-taket så de är inte i vägen.
Markskivor på 100 mm, pooltäcket, elefanthuden mellan sarg och pooltäcke och en massa extra överblivna täckskivor runt poolkanterna på utsidan av sargen gör att vattentemperaturen inte sjunker så snabbt om det inte skulle bli solsken på några dagar.

Äntligen klart och dags för påfyllning. 16 m³ ska det i.

Riktigt klart är det inte. Det måste dit några sittbrädor på sargkanten. 220 x 45 blir bra.

Nu så är det klart.

En poolbelysning testas.