Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Vi kommer bygga nu, 8x4m, under våren och jag har försökt läsa på så mycket jag bara kan (det är ju en djungel). Det som det lutar åt är 1)Murad leca eller thermopool med platssvetsad 1,5 mm liner 2) Glasfiberpool från någon av de kvalitativa leverenatörerana såsom Polyfaser. Jag bor i Skanör-Falsterbo där vi har mycket högt grundvatten (80-90 cm ner). Givetvis är förarbeten A och 0 och vi kommer behöva grundvattensänka under någon veckas tid under själva byggnationen. Också viktigt med en bra dräneringsanordning. Nu till dilemmat: En del poolbyggare hävdar bestämt att murad pool är det klart bästa vid de förhållandena jag har och säger att en glasfiberpool riskerar att spricka och att garantierna inte täcker sprickor pga rörelser i marken...Andra säger att glasfiber är klart bäst (förutsatt att du inte väljer någon skitvariant) för att en murad pool med liner riskerar att röra sig och linern släppa....! Smått irriterande att det finns två så tydliga läger där man kritiserar på den andra metoden. Synpunkter mottages tacksamt!Tobias
Utan att ha någon egen praktisk erfarenhet av olika pooltyper skulle jag vilja ifrågasätta riktigheten i att olika pooltyper är mer eller mindre lämpliga i detta fall. Hur man än bygger och vad man än bygger, hus eller pool, så måste vattnet bort. Jag föreslår därför att problemet inte handlar om att välja rätt pooltyp utan att hitta rätt metod för att dränera marken på ett bra sätt (och sedan göra det på rätt sätt). När det är gjort kan du välja poolkonstruktion fritt efter övriga krav och önskemål.