Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Hundsim, pool i leca block  (lĂ€st 3760 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad LINA

Hundsim, pool i leca block
« skrivet: november 17, 2011, 12:06:54:54 »
Hej!
Jag och min sambo hÄller pÄ att bygga hundsim. Poolen har vi byggt upp med leca block men hur ska vi nu gÄ till vÀga? kan inte ha liner för det river hundarna hÄl pÄ (vet av egen erfarenhet)
Vad ska man tÀta med?
kakla eller mÄla, vad ska man mÄla med och vad ska man tÀta med innan man mÄlar. Poolen Àr inomhus och Àr halvt nergrÀvd. Tacksam för svar pch snÀlla inget facksprÄk ;)

Inloggad Erica

SV: Hundsim, pool i leca block
« Svar #1 skrivet: november 17, 2011, 21:19:33:33 »
Hej och vÀlkommen hit ! Ja hundar har ju vassa klor...sÀkert vÀrre fÀr linern Àn det mesta annat. Vi har ju diskuterat om hur det gÄr om manbadar i högklackat vid fester och sÄ men hundklor blir ju resan vÀrre, dÄ krafsas det ju aktivt mot kanten.

Kakel Àr ju förnÀmligt starkt ur repsynpunkt, men varken kakel eller Leca Àr vattentÀta utan i sÄ fall mÄste ni ha ett ordentligt tÀtskikt emellan kaklet och Lecan. Det finns specialfÀrg som sÀgs kunna tÀta ocksÄ men jag Àr nog lite skeptisk till hur det kan hÄlla i lÀngden - speciellt om ni har hundar som krafsar pÄ det. Rostfri plÄt Àr ju ett annat alternativ. Om den svetsas vÀl blir den ju bÄde vattentÀt och reptÄlig.

Är det bara hundar som skall bada i poolen ? I sĂ„ fall behöver ni ju inte sĂ€rskilt stort vattendjup. Och ju grundare pool desto lĂ€ttare med tĂ€tningen för vattentrycket blir ju lĂ€gre.

Ni fÄr nog tÀnka lite speciellt vad det gÀller filter m.m. Hundar har ju pÀls och fÀller - det vill till att ha filter som inte sÀtts igen pÄ direkten.

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlĂ€gg: 2195
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 17, 2011, 21:46:45:45 »
Jag skulle kolla vad de sÀger om platslagd liner. Den jag fick lagd i min pool kunde man kratsa pÄ med en spik (vi testade pÄ en spillbit) utan att det hÀnde nÄgot. Inte för att vi tog i jÀttehÄrt, men ÀndÄ.
/Erik
Thermopool 8x4, badmÄtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen pĂ„ skimmer.  VĂ€rmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 mÂł/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frÄn Living Quality
Min byggtrÄd frÄn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Inloggad Erica

« Svar #3 skrivet: november 17, 2011, 22:14:00:00 »
Jag skulle kolla vad de sÀger om platslagd liner. Den jag fick lagd i min pool kunde man kratsa pÄ med en spik (vi testade pÄ en spillbit) utan att det hÀnde nÄgot. Inte för att vi tog i jÀttehÄrt, men ÀndÄ.

Jo vi hade ju uppe den varianten hÀr i en trÄd ang. en medlem som haft nÄgon urdÄlig liner som bara lÀckt och dÀr i stÀllet platssvetsad liner nÀmndes som ett bra alternativ. Den Àr ju mycket tjockare Àn vanlig liner och dessutom armerad. Men om leverantörerna vÄgar lÀmna nÄgra garantier för att den Àr hundklosÀker vet jag ju inte.

Utloggad Poolhajen

« Svar #4 skrivet: april 07, 2012, 19:18:37:37 »
Har ni redan byggt stommen av leca Àr det ju lite kört med annat Àn liner i nÄgon form. Stommen Àr inte nog stabil att mÄla eller lÀgga mosaik i.
Ett alternativ kunde ju vara att klÀ kanterna med tex. durkaluminium högst upp. Dom flesta hunda Àr inga vidare dykare sÄ det Àr ju omrÄdet vattenyta-60cm som Àr intressant att skydda.

Jag har inget vetenskapligt blelÀgg för det jag skriver men det kÀnns relativt logiskt.

/HW

Inloggad Erica

« Svar #5 skrivet: april 07, 2012, 20:17:15:15 »
Har ni redan byggt stommen av leca Àr det ju lite kört med annat Àn liner i nÄgon form. Stommen Àr inte nog stabil att mÄla eller lÀgga mosaik i.
Ett alternativ kunde ju vara att klÀ kanterna med tex. durkaluminium högst upp. Dom flesta hunda Àr inga vidare dykare sÄ det Àr ju omrÄdet vattenyta-60cm som Àr intressant att skydda.

Jag har inget vetenskapligt blelÀgg för det jag skriver men det kÀnns relativt logiskt.

/HW

En liknande skyddsfunktion skulle man ju kunna fÄ genom att köpa lite extratjock liner och hÀnga ned en remsa, kanske 60 cm bred, lÀngs kanterna. DÄ kommer klorna att krafsa mot denna och inte mot sjÀlva linern.

Utloggad TommyC

« Svar #6 skrivet: april 08, 2012, 12:46:04:04 »
Förutom de redan nÀmnda lösningarna sÄ kan ni plasta, hÀr finns ett exempel:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7079.0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme