Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det som troligen hänt är att sonen haft pool-party, och att dom lekt med insprutningsmunstyckena, pluggat dessa, vilket medfört högt tryck i filtret - vilket i sin tur resulterat i en spricka
Hmm, råkade slå på pumpen mot en stängd ventil vilket resulterade i en sprängd 6 vägsventil. Filter Astral 900mm och pump Astral 1 kw, det blev mer än lite över normaltryck om man säger så. Det blev även en ny manometer..../Housedad
Är du säker på att det var trycket som förstörde din ventil ? Det låter ganska otroligt. Men ventilen var väl i plast antar jag ? Då kan ju något annat hända: när pumpen får stå och gå länge mot en stängd ventil så står vattnet stilla och vispas runt runt. Pumpens effekt värmer upp vattnet. Till slut blev kanske vattnet mot ventilen så varmt att plasten förlorade sin hållfasthet av det skälet och därför inte höll ? Den typen av pumpar som finns till pooler KAN helt enkelt inte ge speciellt höga tryck vad man än gör med dem. Det är inte alls som t.ex. en kolvpump eller liknande där ett stopp kan ge tryck skyhögt över det normala. Men poolpumpar slutar att bygga upp tryck strax över normalnivån. Detta är givetvis avsiktligt - man skulle annars kunna ha sönder filtret bara av att det blev tätt i det, utan att man hade stängt någon stans. Det skulle ju räcka att du glömt att klorera, rest bort lite, fått alger och vips så blir det stopp...
Säker o säker är ju jobbigt, men låt oss säga så att sekunderna innan jag gjorde misstaget var allt tätt, efteråt så läckte 6-vägsventilen som ett såll, det som gjorde att jag insåg mitt misstag var knakandet i plasten inte ljudet av en ansträngd pump./Housedad