Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för informationen Roger! Kunskapsläget om dessa ämnen är alltså bristfälligt (som med mycket annat) men riskerna för att dessa bidrager till utvecklingen av antibiotikaresistens gör att det är direkt olämpligt att öka användningen.Att som i fallet med pooler och badtunnor försöka ersätta väl fungerande klorföreningar med något som troligen bidrager till antibiotikaresistens är inget annat än idiotiskt.
Jag noterar att du nonchalerar det livsmedelsverket skrev om antibiotikaresistens. Detta är ett mycket allvarligt problem som är ett av de största hoten mot hela mänskligheten om ökningen av resistens fortsätter och inga nya antibiotikum utvecklas. Det finns inte tillräckligt starka ord för att beskriva detta. Läs gärna på om antibiotikaresistens så förstår du nog hur allvarligt detta är. Att du skriver ”Det finns ingen kunskapsbrist i ämnet” tyder på att du inte har läst livsmedelsverkets rapport (eller läst men inte förstått).
Hej,Aktiv ingrediens är samma som Biltemas mögeltvätt och tidigare nämnd produkt. Bensalkonklorid har flitigt diskuterats på ett annat forum tidigare. Vidare på detta forum. Men då oftast under ett annat namn. Kemikaliens avsikt från början var inte desinfektion i pool. Tensiderna verkar genom att sätta sig på ytan på mikroorganismer. Tyvärr kan detta trigga tex. bakterier att bilda en tjockare skyddande biofilm. Då blir även klor verkningslöst.Om det fanns krav på desinfektionstid skulle denna produkt inte finnas för pool och spa. Bilden på den vita väggen illustrerar skillnaden på hur fort klor och din produkt verkar.Vänstra sidan sprayades utspädd klorin på. Sköljdes efter 1 minut. Ingen mekanisk rening behövdes. Biltemas mögeltvätt på högra sidan. Ser obehandlad ut. Den ser lika dan ut idag. Kommer krävas mekanisk rening.Har sagt det tidigare att alger i en pool oftast inte är ett problem att hantera. Bakterier kan bli jobbigare. Anledningen är förökningstakten. Då krävs det ett desinfektionsmedel som har snabb verkan. Alltså att desinfektionen är snabbare än förökningstakten.Det finns en hemsida som heter samma som namnet på produkten. Sidan kanske är din. Indirekt så motsäger beskrivningen att ha den i en pool. https://bensalkonklorid.com/bensalkon-ar-fass-och-lakemedelvarldens-sononym-for-bensaltensid-bensalkonklorid/Roger
Hej Roger & TommyC,Ni är båda makalösa med era intriger och att tvista runt glosor. Sedan min första post i den här tråden har jag blivit extremt nonchalant bemött med rena falsarier. Jag har anklagats för att vara idiot, kemikalietillverkare, göra reklam för mossborttagare, promovera hälsovådlighet med en svindyr produkt m.m.Ni babblar goja om hur ladda upp bilder och annat, så till den grad att forumägaren / moderatorn Rickard tog det som personlig kritik. Det är lätt att leka internettroll bakom en fasad. Det finns andra forum som är mer lämpade för det, pröva t.ex. flashback.org Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.Nu får ni ta och skärpa till er med ett hyfsat språk och visa respekt. Med vänliga hälsningar.
Hej,Är nog första gången jag kallas för troll. Det var inte jag som som skrev;Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten. Tror att de flesta vill hjälpa andra på detta forum. Branschen svämmas över med "nya" produkter som är mycket bättre än allt annat. Din produkt är inte ny. Den har diskuterats i 10 år. Vidare inaktiveras desinfektionsmedlet av hudvårdsprodukter och tvål. Det är ju trots allt en tensid. Det enda Tommy och jag har gemensamt är att vi försöker hjälpa andra på forumet. Vi har noll kontakt med varandra. Så intriger???Tycker jag varit väldigt saklig i denna tråd? Vidare språkligt.Respekt handlar om att ha en ärlig mening med sina inlägg. Du får gärna fortsätta med denna tråd och presentera alla fördelar med produkten som motbevisar mina inlägg. Avslutar med;Jag har inget som helst att göra med olika produkter, hemsidor som säljer produkter eller annat kommersiellt.Roger