Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Fungerar med fantastiskt resultat, det bästa som finns dels för uppstart och dels för underhåll. Produkten återfinns i allt från nässpray till fasadtvätt och är helt ofarlig utspätt.
Hej TommyC!Det är mycket tråkigt att mitt tips/inlägg orsakat missförstånd som ger upphov till spridandet av felaktigheter kring bensalklorid, annat namn bensaltensid. Jag förutsätter att dina hårda ord grundas i den okunskap. Jag är oberoende neutral till leverantörer, tipsade om en produkt som fungerar, inget annat. Produkten förefaller okänd i Sverige för den breda poolägare allmänheten. Jag köpte 10L dunk (50% koncentrat) utanför Sverige = € 79. I Sverige har jag sett pris på 2’750 kr för 10L. Förhoppningsvis går det att hitta billigare för den som söker. I sin renaste form är det den vanligaste anti-alg som också är det man i normalfallet köper utspätt i poolhandel. Den har ett brett användningsområde inom medicin-teknik, fasadtvätt, antimögel, mossa, poolskötsel och annat pga. av sin effektivitet och ofarlighet vid utspädning. Den återfinns också i färg med tillsatts av anti-mögel.Outspädd blandar jag till min egen pool, 43 m3, en underhållsblandning på 2.3 deciliter. Vid uppstart efter vinterhalvåret gör jag en chockdosering på 4.3 deciliter. 10L, 50% koncentrat räcker således en evighet. Jämförelsevis kan köpas utspädd anti-alg hos olika poolhandlare vilket liter/kg pris vida överstiger koncentrerad bensalklorid.Jag avstår från att här i detalj gå in på enbart kloranvändning men vill påpeka att den kombination jag personligen använder drastiskt minskat behovet av klortillsatts. Inte minst är det betydelsefullt för både miljö, hälsa och plånbok. Jag vågar påstå att ovanstående motsäger ditt påstående om en till, obeprövad, hälsovådlig dyr produkt utan funktion. Ett annat tips för att få bort fläckar, ränder och annat vid vattenlinjen är att jag där använder melamin svamp. Även här finns belägg för säkerhet och effektivitet. Det finns en rad olika leverantörer. Med förhoppning om att ovanstående förtydligar. Med vänliga hälsningar.Ps. Angående en diskussion om svartmögel och bifogande av bilder i den här tråden så är den överflödig och onödig. Kan bara säga att det för mig fungerar mot svartmögel på fasad, i rätt koncentration med verkan i minst 2 dygn sedan högtrycksspolning. Omgivningstemperatur ej överstigande 20C. Ds.
Hej,Kemikalien är inte okänd i detta land. Den har används i minst 10 år som desinfektion. Som det alltid brukar vara hittar man på ett finurligt namn för denna. Du ska ha beröm för att du nämner de korrekta namnen för kemikalien. Många tidigare trådar handlar om ett annat namn. Fortfarande samma kemikalie.Dessa produkter hittar förr eller senare branschen för pool och spa.Kemikalien ligger under det som kallas för kvartära ammoniumföreningar. Livsmedelsverket har skrivit en rapport om desinfektion inom livsmedelsbranschen. https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2015/rapport-13-biocid-omslag--inlaga.pdfHär kan man läsa att låga koncentrationer genererar i biocidresistens och kanske antibiotikaresistens. Ganska dålig som desinfektionsmedel. 1ppm fritt klor dödar E-coliebakterier inom 1 minut. Alger, mögel och mossa är lätt att ta dö på. Denna produkt kräver minst två dagar. Desinfektion handlar om att desinfektionsmedlet hanterar mikroorganismer fortare än de förökar sig. På två dagar hinner mycket att hända.Klor orsakar inte antibiotikaresistens.Badhus har testat denna kemikalie tidigare;https://www.vk.se/2017-10-16/lansforetaget-far-nej-forsok-med-produkten-avbrytsDet var anledningen till att man avbröt detta medel i offentliga bassänger.Används numera i badtunnor som ofta byter vatten.Vidare kan inte denna tensid hantera det som vi utsöndrar som bad, ammoniak och ammonium.Kräver en till kemikalie för detta.Om en kemikalie behöver två dygn på sig för att inaktivera mikroorganismer skulle jag inte välja den.Om tiden för desinfektion är lång utvecklar mikroorganismer resistens.Hade detta land ett krav på desinfektionstid hade bara klorprodukter funnits.Så,Jag håller 100% med Tommy. Synd att jag inte kunde få ut bilden jag ville visa. Kloret gjorde jobbet på 1minut och jag behövde inte borsta. Den andra delen ser ut som innan då mögelmedel tillsats.Roger