Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: novis och vetgirig :-)  (lĂ€st 9290 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad peteristan

novis och vetgirig :-)
« skrivet: augusti 14, 2011, 19:48:35:35 »
Hej Alla, mÄste börja med att ursÀkta mig över begrÀnsade kunskapen om pooler..

JAg och sambon har pratat ett tag till och frÄn om pool.. och nu har vi iaf kommit fram till att vi vill ha en 3*6 inomhuspool, (ja vi vet det Àr dyrare :-) ). Anledningen Àr att vi kommer bygga till 60m2 poolhus. Mao kommer vi gjuta platta med 30 cm isolering.. men vi vet inte vad för stomme pÄ poolen som Àr lÀmpligast?

sÄ vad rekomenderar ni kunniga ?

/peter <help>

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4166
  • Total likes: 145
  • Kön: Man
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
SV: novis och vetgirig :-)
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2011, 17:09:05:05 »
Det finns mÄnga stommar som Àr bra, det beror nog mest pÄ hur mycket ni vill arbeta med stommen och vad det fÄr kosta.
För att ni inte skall riskera att poolstommen rör sig torde dock en gjuten eller murad stomme vara bÀst.
TrÀ och metallkonstruktioner kan flexa lite, och beroende pÄ hur ni bygger konstruktionen för golvet kan det innebÀra att Àven golvet rör pÄ sig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad peteristan

« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2011, 17:23:46:46 »
hej rickard, och tack för ditt svar..

pengarna Àr inte superviktigt, Àven om man inte vill betala för ngt onödigt.. jag har lekt med tanken att med hjÀlp av lecasten gjuta upp ..men hur det med tÀtskikt har jag inte tÀnkt tanken mer Àn höra vad kompetent folk anser .. isolering runt pool kÀnns onödig dÄ poolhuset kommer vara isolerat..

sÄ kÀnns "bra" med ditt svar som gÄr i paritet med tankarna.. sedan sÄg jag ngn trÄd hÀr ang avfuktningen..

sÄ jag tar mig friheten att fortsatt frÄgvist frÄga med förutsÀttningen murad poolstomme .. om man inte vill ha liner, finns det alternativ dÄ poolen kommer att kaklas?

vidare.. ang vÀrmevÀxlarna som finns hos bla folkpool.. Àr det galet att jag förutsÀtter att det Àr motflödesvÀxlare ?
« Senast Ă€ndrad: augusti 15, 2011, 17:27:46:46 av peteristan »

Utloggad Erica

« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2011, 22:44:31:31 »
Hej ! Vi har en inomhuspool,  8x4 m,med gjuten och epoximĂ„lad stomme, alltsĂ„ ingen liner. Vi Ă€r helt nöjda med den, men hade vi byggt idag hade vi nog kostat pĂ„ att kakla den. Tiden för ommĂ„lning nĂ€rmar sig ju succesivt... Jag tycker det Ă€r skönt att inte ha nĂ„gon liner, sĂ„ man slipper att oroa sig för att nĂ„got skulle kunna göra hĂ„l pĂ„ den.

Vi hade frÄn början tÀnkt oss en utomhuspook, "stekpanneformad", med en rund 6 m djupdel och sedan en grund del motsvarande handtaget till en totallÀngd runt 12 m. Men i sista stund Àndrade vi planerna och byggde en iniomhuspool, men fick dÄ dra ned formatet en del. Men vi har aldrig Ängrat att det blev inomhuspool !

VÀrt att tÀnka pÄ Àr att inte ha för stor pool eller för litet poolrum. Man fÄr ett mycket mera anvÀndbart rum om man inte bygger pool Ànda ut till vÀggarna som jag sett exempel pÄ. 6x3 m pool till 60 m2 poolrum lÄter vettigt, vi har 8x4 m pool till ca 100 m2 rum, och det passar rÀtt bra.

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: PiteĂ„
  • Antal inlĂ€gg: 4166
  • Total likes: 145
  • Kön: Man
  • Grundare och Ă€gare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2011, 08:06:26:26 »
Det finns onekligen fördelar med liner.
GÄr fÄ snyggt snabbt och enkelt om du vÀljer en mönstrad liner.
LÀtt att hÄlla ren.
Enkelt att reparera eller byta om det skulle behövas.

Nackdelar:
Kan bli veck pÄ linern.
Kan bli hÄl pÄ linern om nÄgon sÀtter sönder den med nÄgot vasst föremÄl.
Kanske inte ser lika exklusivt ut.

Om du skall kakla, se till att fÄ riktiga experter som gör jobbet.
Jag tycker mig ha sett rÀtt mÄnga kaklade allmÀnna pooler som behöver renoveras med jÀmna mellanrum, och det Àr varken billigt, snabbt eller enkelt.
Har Àven sett bilder pÄ renoveringar av kaklade inomhuspooler i detta forum, gigantiska jobb om du frÄgar mig.

TillÀggas skall Àn en gÄng att jag inte har nÄgon som helst erfarenhet av inomhuspooler, jag skulle nog ta ett allvarligt snack med nÄgon poolförsÀljare som funnits lÀnge och sÄlt inomhuspooler med den stomme du vÀljer, och frÄga dem om vad de anser passa er vilja att arbeta sjÀlva, och er plÄnbok.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frÄn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
VÀrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvÀrmepump + 14.4 m2 Texsun solfÄngare till ca 32°C.
VÄr byggtrÄd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad cat digger

« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2011, 20:52:48:48 »
 Hej! vad kul med flera som gĂ„r i samma tankar som vi Ă„ göra en inomhuspool. för oss blir de nog en gjuten eller murad i skalblock 6x4. men de lutar mot gjuten de kĂ€nns mer rejĂ€lt. Ă„ poolrummet blir ca 90m2. med vĂ€rmevĂ€xlare i titan Ă„ rostfria detaljer. jag skulle ha kaklat om inte vi haft jĂ€rnvĂ€gen sĂ„ nĂ€ra huset. sĂ„ de fĂ„r bli en mosaikliner. har dock inte kollat upp om de skulle funka att mĂ„la den ist.

jag tycker att om man ska ha en pool inomhus ska man nog gjuta eller lecasten Ä isolera bÄde under Ä pÄ sidorna. dÄ har man gjort vad man kan . de blir inte sÀmre iaf Ä inte mycke pengar Ä tala om i de stora hela. Ä drÀnera vÀl + att jag fyller hela schakten som jag grÀver upp med singel. de sjuker inte ihop lika mycket som andra matrial Ä sÄ drÀnerar de bra. de Àr ju iof kanse lite över kurs.
lycka till  O0. mvh jonas

Utloggad peteristan

« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2011, 21:06:17:17 »
Hej Jonas och tack för ditt svar... kul att vi Ă€r tvĂ„ som hunnit "lika lĂ„ngt" i tankarna..  efter att ha tagit del av trĂ„darna hĂ€r blir det murad/gjuten pool..  lurar pĂ„ infĂ€stningen med linern (ska ha det som tĂ€tskikt i vilket fall som helst o troligen kakla dĂ„..)

jagÀr inne pÄ en motströms spiralvÀxlare (vÀrmedelen Àr en av mina styrkor) .. sÄ det Àr den enkla biten.. sedan solfÄngare sommartid dÄ..

leker med tankarna att ha en vanlig luft vatten vp inomhus i poolhuset fĂ€r att direkt fĂ„ bort fukten o fĂ„ ner vĂ€rmen i vattnet..  sedan ha 5 grader varmare i luften Ă€n vattnet, dĂ„ luften binder mer fukt Ă€n de vanligaste e tvĂ€rtom som de verkar..

men 6*4?  det Ă€r vĂ€l inget standardmĂ„tt, hur gör du med tĂ€tskiktet dĂ„ jonas? eller anlitar sĂ€kervatten behörig personal och trĂ„dsvetsar plastmatta?

Utloggad cat digger

« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2011, 21:37:09:09 »
Jag undrar vad du menar med liner som tÀtskikt Ä kakla.( jag kanske missförstog texten)

lÄter intresant motsrtöms vÀxlaren. hur funkar den mot en vanlig v-vÀxlare.
jag ved eldar för hela huset sÄ de fÄr bli en vanlig v-vÀxlare.

jag hade tĂ€nkt en avfuktare typ  frĂ„n munters eller liknande. Ă„ sen golvvĂ€rme i poolrummet.
mÄttet pÄ poolen verkar finnas efter vad jag förstÄt folkpool.( bÀst jag kollar innan jag gjuter plattan )
de blir liner i min pool för jag har redan alla ingjutningsdetaljer.

mvh jonas

Utloggad peteristan

« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2011, 21:51:10:10 »
tjena..

en motflödesvÀxlare Àr grovt förenklat detta: varmt vatten frÄn vp, vedpanna etc strömmar frÄn vÀnster till höger genom vvx (sÀger vi i detta exemplet) .. det du ska vÀrmevÀxla (mao poolen) gÄr skilt via skiljevÀgg i vvx motströms, mao fluiden gÄr frÄn höger till vÀnster...

Anledningen Àr att med denna typ har du poolvattnets utgÄende vatten kan bli högre Àn de varma vattnets utetemperatur.. , mao högre effektgrad Àn blandvÀxlare bla :-) ja kan snöa in pÄ detta mycket utan nytta kanske..sÄ inte trÄka ut dig med detaljer :-)

Det varma vattnet vÀrmer upp vvx vÀggar och det kalla poolvattnet "suger upp den ackumulerade vÀrmen".. vÀrmeÀxling har skett ..förenklat uttryckt..

Utloggad gurkan123

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlĂ€gg: 12
  • Total likes: 0
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2011, 15:55:39:39 »
Hej dÀr..kul nÀr man pratar inomhuspool. Byggde en helt sjÀlv för nÄgra Är sedan, efter att ha haft utomhuspool sedan barnen var smÄ. Först lite tjafs med byggnadsnÀmnden, sedan en liten grÀvare och ett hÄl i backen....nedsÀnkt till kÀllarnivÄ, 50m2 yta.
Murade en grundstomme med Leca, dubbelt runt 3 av vÀggarna, dubbel armering pÄ varje varv.
PÄ med en altan ovanpÄ och sedan fortsatte jag mura invÀndigt sjÀlva poolstorleken, inga givna mÄtt, allt pÄ fri hand.
5 dubbla lager med Mapegum enligt konstens alla regler och sÄ kakel i hela rummet.
9 kw vÀrmare och dubbla avfuktare, 35 grader i vattnet Äret runt.
Men...detta tog mej 2 Är, kvÀllar, nÀtter och helger.
MÄnga nÀtter frÄgade jag mej sjÀlv vad jag höll pÄ med, men efterÄt blev jag nöjd.
Det ÄR mycket mer jobb Ă€n man tror innan, men jag skulle aldrig avrĂ„da nĂ„gon i dag att göra samma sak.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme