CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: importera pool  (läst 12971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolintheusa

importera pool
« skrivet: augusti 08, 2011, 19:28:17:17 »
Hej,
Förmodligen klassisk fråga. Jag tänker importera en INTEX-pool från USA (den stora runda 732*132, som tyvärr utgått ur sortimentet i Sverige).
Pumpen går dock på 110 V, med det är ju bara skaffa en omvandlare för ett par hundralappar antar jag. Något annat man skall tänka på innan man lägger beställningen? Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: importera pool
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2011, 20:20:43:43 »
För strömmen behöver du en transformator och den är inte så billig tyvärr (beror på effekten som krävs, men kanske 10 ggr den summan du nämnde kommer närmare) . Sedan kvarstår ju faktum att utrustningen säkerligen inte är godkänd för användning här, saknar CE-märkning. Räkna med att betala tullavgift (inte särskilt hög) och moms på vad den kostat, när den kommer hit. Märket som sådant är ju känt världen över så i det avseendet blir det väl lika var du än köper den någonstans.

Ett alternativ för att slippa den dyra transformatorn och även skillnaderna i elregler är ju att bara importera själva poolen utan pump och köpa en pump här.

Utloggad poolintheusa

SV: importera pool
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2011, 22:26:17:17 »
Tack för svar. Problemet är att den inte finns att köpa i Sverige längre. Har ringt runt till ett gäng återförsäljare, men möts av samma svar; "det finns inte", "det går inte", "jag ringer tillbaka, hejdå" osv. Men, är det någon som vet någon serviceminded bra firma man kan anlita för att köpa in den kontakta mig gärna. Det är formatet jag gillar. 50 kubik rund pool ger mkt volym per krona.

Vad gäller transformatorn. Kan man inte bara köpa denna? 169 kr.
http://www.elektronikgruvan.se/product.php?id_product=915

Utloggad Erica

SV: importera pool
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2011, 22:39:57:57 »
Nej en sådan omvandlare räcker inte alls till, den kommer att brinna upp troligtvis. Den är ju på 45 W. En poolpump behöver beroende på poolens storlek från 400 - 2000 W. För en pool i den stolek du nämner tror jag knappast du kommer under 1 hp för pumpen och eftersom motorer kräver större transformator så lär det kräva en transformator på kanske 1500W . 45 W räcker inte ens till en pytteliten pool.

Men om de säljer poolen löst utan pump så kan du ju köpa en pump här. De billigaste lär kanske inte räcka till en så pass stor pool dock. Rusta, Harald Nyborg m.fl. säljer billiga pumpar m. filter, klart under tusenlappen för det hela, men de brukar vara avsedda för pooler upp till 25 m3 eller så.

Utloggad poolintheusa

SV: importera pool
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2011, 23:10:34:34 »
Tack för svar. Tror inte de säljer poolen separat, men man kan ju höra.
Vår pump till nuvarande poolen (25 kubik) e på typ 125 W. Men ev är sandfilterpumparna mer kraftfulla. Ska kolla med säljaren. Vet du själv någon bra Intex återförsäljare i Sverige som kan ta hem denna som en engångsbeställning?

Utloggad Erica

SV: importera pool
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2011, 23:20:55:55 »
Sandfilterpumparna är väl normalt alltid lite kraftigare. Vår pump är visserligen överdimensionerad eftersom vi först tänkt bygga en mycket större pool utomhus innan vi ändrade oss och byggde en inomhuspool, men den är trefas på 1.1 kW. Men på en sådan motor avser effekten det som motorn lämnar ut, den drar alltså mera. Jag tror du skulle behöva en transformator på bortåt 2000 W för att driva den om den nu vore enfas. En trefas pump fodrar förstås en trefas transformator. Betr. Intex-försäljare så har jag inte några tips, men du kan ju söka på nätet för Intex säljs ju av många.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: importera pool
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2011, 07:13:28:28 »
Tänk också på att en motor kräver en "riktig" transformator. En "omvandlare" "hackar sönder" spänningen men å andra sidan lär du inte hitta omvandlare med den effekten...  :o
Här är annars ungefär vad du behöver: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-009-06&toc=18815 (800 kr)
Tänk på att denna inte är kapslad alls så du måste köpa till en godkänd kopplingsbox.

Jag tror du kommer billigare undan med att köpa en ny pumpmotor här i Sverige. Vill du komma billigt undan annonsera här och ring runt till poolfirmor som ofta har någon använd pump stående i något hörn...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad poolintheusa

SV: importera pool
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2011, 11:25:38:38 »
@erica. Ok, jag har talat med en del Intex-återfsg man kan hitta på deras svenska hemsida, men tyvärr inte lyckats få tag på någon firma som orkar anstränga sig kolla upp det. Tänkte om du visste någon bra.

@awasen. Tack för svar/tips. Ja, det är ju inte rocket-science direkt. Bara en motor som skall driva en pump som kör runt vatten i en bassäng. Man får väl snacka med nån elektriker o be dem göra jobbet.

Utloggad TommyC

SV: importera pool
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2011, 13:26:09:09 »
732 * 132 cm blir 55,5 m3 så du behöver ett ganska stort filter. Du hittar en del datablad för sandfilter om du söker på nätet. I databladen för filter brukar det anges hur stark pump som är lämpligt. Du hamnar nog på närmare en hk eller runt 735 W. Transformator 230-110 V blir ganska dyrt. Bättre att följa råden ovan och satsa på en pump avsedd för vår nätspänning. Då får du inte heller de säkerhetsproblem som nämns ovan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolintheusa

SV: importera pool
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2011, 18:20:04:04 »
Tack för alla bra svar. Jag har hittat samma pool från en engelsk leverantör, vars pump är avsedd för 230 V. Dessutom bättre pris. Nu gäller det bara hitta en bra shipper/fraktfirma. Hela paketet går på 180 kg.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag