Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backspolning  (läst 3496 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pidda99

Backspolning
« skrivet: augusti 02, 2011, 12:38:40:40 »
Nu när det har regnat mycket så behöver jag tömma regelbundet. Jag brukar då backspola hela tiden istället för att backspola ett tag och sedan gå över till "waste". Finns det någon anledning till att inte backspola "för mycket"? Belastar man sandfiltret i onödan?

Peter

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Backspolning
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2011, 13:48:51:51 »
Jag körde så (backspolning för att tömma regnvatten) i sex år innan vi skaffade pooltak. Har aldrig haft något problem med det. Vi har alltid haft perfekt vatten utom den sena hösten när vattnet stått en månad utan klorering. Det blev en väldigt vacker grön färg i poolbelysningens sken. Mycket dekorativt på kvällarna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad swanthe

SV: Backspolning
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2011, 15:13:38:38 »
Kanske går lite fortare om du kör waste istället för bara backspolning? Ett annat alternativ är ju att lägga ner en dräneringspump i poolen.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad TommyC

SV: Backspolning
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2011, 10:47:00:00 »
Om du tröttnar på att pumpa ur regnvattnet kan du ju bygga ett överfyllnadsskydd a la ronson (ungefär halvvägs ner på sidan): http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.50
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Cinemax

  • "Liten racerpool"
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Racerpool
    • Visa profil
    • Cinemax
SV: Backspolning
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2011, 13:12:22:22 »
Det är superenkelt att att borra hål i skimmern och dra en slang till avlopp eller dylikt.
Jag har haft det i flera år och det har fungerat fin fint!
Murad glasmosaikpool med Jetswim, Luftbubblor 5400 l/h, RGB LED, solfångare

Utloggad pidda99

SV: Backspolning
« Svar #5 skrivet: augusti 03, 2011, 19:13:38:38 »
Om du tröttnar på att pumpa ur regnvattnet kan du ju bygga ett överfyllnadsskydd a la ronson (ungefär halvvägs ner på sidan): http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.50

Snyggt, nu tycker jag inte det är ett så stort problem. Ville bara försäkra mig om sandfiltrets funktionalitet.

Utloggad Erica

SV: Backspolning
« Svar #6 skrivet: augusti 03, 2011, 23:00:35:35 »
I en del skimmers finns en inbyggd anslutning just för detta ändamål. VI har en sådan i vår skimmer men den är pluggad eftersom vi har en inomhuspool och alltså aldrig lär kunna få översvämning genom regn - ja om inte hela huset skulle bli översvämmat förstås men då hjälper nog inga avlopp !

Sandfiltret tar nog inte stryk av backspolningarna, men man kan möjligen tänka sig att man med tiden sköljer bort lite av den finaste sanden så att tiden ´när det är dags att byta sand kommer lite närmare. Men detta handlar ju om år så är det några tillfälliga översvämningsproblem tror jag inte att man behöver oroa sig.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag