Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Staket till inomhus pool?!?  (lĂ€st 3088 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad mariaforsen

Staket till inomhus pool?!?
« skrivet: juli 18, 2011, 09:43:50:50 »
Vi har nyss köpt ett hus, och i huset finns en inomhus pool,
Det Àr vÀgg pÄ 3 1/2 sida men pÄ den ena halvan sÄ finns inget.
Och vi var 3 barn och 2 hundar sÄ vi mÄste ha nÄtt dÀr,
Tips?!?
(Och nej det gÄr inte att sÀtta upp skjutdörrar enda upp till taket.)
Poolen Àr lixom inbyggd i hallen fast i ett hörn,
Det Àr ett stort hus, dÀrför fÄr det plats.
Jag vet inte hur jag fÄr in bilder hÀr frÄn iphonen annars kunde jag ha visat....

Utloggad mariaforsen

SV: Staket till inomhus pool?!?
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2011, 09:57:44:44 »
Sen undrar jag lite,
Jag har lÀst överallt att man ska ha poolen övertÀckt..
Vad menar man dÄ? Och hur gör man?
Är helt ny pĂ„ det dĂ€r med pooler...

Utloggad Nimajneb

• F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlĂ€gg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2011, 10:33:11:11 »
Sen undrar jag lite,
Jag har lÀst överallt att man ska ha poolen övertÀckt..
Vad menar man dÄ? Och hur gör man?
Är helt ny pĂ„ det dĂ€r med pooler...

Ditt första inlÀgg vart vÀldigt otydligt men nÀr det gÀller övertÀckning sÄ finns det olika typer av poolskydd. Men i princip sÄ kan du skaffa, om de inte redan finns, ett skydd som tÀcker poolen och som bÄde hindrar att nÄgon trillar i samtidigt som det stoppar avdunstning.

Utloggad mariaforsen

« Svar #3 skrivet: juli 18, 2011, 10:40:54:54 »
Hej.
Hindrar en övertÀckning att tex ett barn frÄn att ramla i och drunkna?

Ok, jag ska försöka förklara bÀttre.

NÀr man kommer in i huset finns en stolor hall och i denna hallen ligger poolen (i ena hörnet) grÀnsande till utealtanen, den inglasade altanen, hallen och de andra rummen.
Poolen har alltsÄ 3 vÀggar runt sig, dvs
Kortsida, lÄngsida, kortsida och halva lÄngsidan som Àr ut mot hallen.
Och den halva sidan som Àr ut mot hallen har inget staket eller liknande.
Det var om det fanns nÄtt sÄnt som man kunde fÄ tag pÄ eller göra eller hur man nu gör?!

Hoppas det blev bÀttre förklarat nu :-)

Utloggad TommyC

« Svar #4 skrivet: juli 18, 2011, 12:34:03:03 »
Som Nimajneb skriver sĂ„ finns det skydd som hindrar att barn, hundar och vuxna trillar i. De skydden hindrar ocksĂ„ avdunstning. Det finns Ă€ven enklare överdrag typ bubbelplast/solfilm som frĂ€mst Ă€r till för att  förbĂ€ttra uppvĂ€rmningen av vattnet frĂ„n solen (utomhus) och hindra avkylning nĂ€r den omgivande luften Ă€r kallare Ă€n poolvattnet. De enklare skydden hindrar Ă€ven avdunstning. De enkla skydden hindrar inte att nĂ„gon trillar i poolen utan kan vara farligare Ă€n att inte ha nĂ„got skydd dĂ„ man kan hamna under skyddet.

Med ett enkelt skydd mÄste ni ocksÄ ha staket eller motsvarande för att hindra att nÄgon trillar i. Om det Àr trÄngt mellan poolen och vÀggarna sÄ pÄverkar det vilket skydd som passar er pool. Ni mÄste ju komma Ät att ta pÄ och av skyddet.

Det finns mÄnga leverantörer av poolskydd, t ex: http://www.folkpool.se/pool-produkter/pooloverdrag

Om ni inte har nÄgot som hindrar avdunstning frÄn poolen sÄ blir det en stor fuktbelastning pÄ byggnaden. Avfuktare Àr troligen ett mÄste för att inte fÄ fuktskador.
/Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

« Svar #5 skrivet: juli 18, 2011, 22:06:13:13 »
Huruvida man behöver tÀcka en inomhuspool eller inte nÀr den inte anvÀnds beror mest pÄ vilken temperatur man vill hÄlla. SÄ lÀnge som rumstemperaturen Àr högre Àn vattentemperaturen vlir avdunstningen liten och man har inte sÄ svÄrt att kontrollera fukten. Detta Àr det sÀtt som en del pooler körs pÄ för att man skall ha dem som ett vackert inslag i huset - en övertÀckt pool Àr ju ingen skönhetspÀrla normalt. Men samtidigt kanske de flesta vill ha mer Àr sÀg 22-23 grader i poolen och dÄ fÄr man börja tÀnka pÄ tÀckning om man inte vill köra avfuktare och hög ventilation konstant, vilket gÄr men drar mycket energi.

Vi körde vÄr inomhuspool oövertÀckt en liten tid men kom snart underfund med att det blev dyrt i drift och krÀvde STOR avfuktare, sÀrskilt som vi gÀrna vill ha 29-30 grader i poolen. NÀr vi sedan började tÀcka över poolen nÀr den inte anvÀndes sÄ minskade problemen radikalt. Driftskostnaden sjönk drastiskt, nÄgon jÀtteavfuktare behövdes inte lÀngre och de fuktproblem bl.a. uppe pÄ vinden ovanför poolrummet löstes ganska snabbt. SÄ jag vill definitivt rekommendera att man har nÄgon form av övertÀckning, om man inte gillar att bada i lÄga temperaturen vill sÀga.

Vad det gÀller barnsÀkerhet sÄ har vi löst det med lÄsbara dörrar till poolrummet, men tydligen fungerar inte denna lösning i erat fall.

Utloggad Nimajneb

• F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlĂ€gg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2011, 00:27:38:38 »
Jag tycker det Àr konstigt att inte förra Àgaren lÀmnade efter sig typ poolskydd mm.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme