Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Koppla dammsugare till pumpen?  (lĂ€st 5100 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Victoria

Koppla dammsugare till pumpen?
« skrivet: juli 15, 2011, 17:33:14:14 »
Hej!

Mina förÀldrar har precis köpt en sommarstuga pÄ sydkusten med separat poolhus och kaklad inomhuspool.

Poolen Àr 3,5x8m och ungefÀr 1.50/1.60 djup.

Pumpen Àr en Pahlén med sandfilter som fick ny silversand för 5 Är sen.

DÄ det Àr ett dödsbo finns det ingen att frÄga om poolen och hur man sköter eller har skött denna. Det vi vet Àr att den tömdes varje Är för att gubben var rÀdd att det skulle frysa!!??

Vi har inte lyckats hitta nÄgon stÀdutrustning alls till poolen och jag undrar dÀrför vad man bör anvÀnda sig av och om det finns nÄgon dammsugare som gÄr att koppla direkt till pumpen som ni mer erfarna kan rekommendera!

HÄller pÄ att fylla upp den sakta men sÀkert och har nÄgra timmar kvar innan det Àr dags att börja med rening och annat. Har skrubbat bÄde vÀggar och golv innan fyllningen pÄbörjades.

Vad bör man tÀnka pÄ och vad behöver man för att fÄ poolen sÄ ren och fin som möjligt. Jag har lÀst lite av era andra trÄdar och fÄtt mÄnga nyttiga tips so far!

Utloggad Nimajneb

• F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlĂ€gg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Koppla dammsugare till pumpen?
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2011, 17:38:39:39 »
Det absolut viktigaste nu i början Àr att du kan mÀta vattnet och att du fÄr igÄng cirkulationen och att du har kemikalier tillgÀngligt.

Dammsugningen Àr en senare frÄga att fundera pÄ, speciellt som det Àr en en inomhuspool som du inte fÄr en massa flygande skrÀp i frÄn trÀd o Buskar.

Utloggad Victoria

« Svar #2 skrivet: juli 15, 2011, 17:44:49:49 »
Cirkulationen har inte kommit igÄng Àn eftersom vattnet inte nÄr upp till brÀddavloppet Àn. Men, vi har köpt kemikalier sÄ att den ska chockkloreras sÄ fort cirkulationen kommer igÄng.

Utloggad Victoria

« Svar #3 skrivet: juli 17, 2011, 10:03:48:48 »
Nu har jag kollat runt lite och förstÄr att man kan köpa ett sÀrskilt lock till brÀddavloppet, koppla slang till detta hÄlet och sen dammsuga manuellt. Den stora smutsen sÀtter sig dÄ i silkorgen och kan kastas efter avslutad stÀdning.

Är det detta som Ă€r att föredra för en inomhuspool? Finns det nĂ„gon anledning att köpa en robot/automatisk sugare till en inomhuspool som inte blir lika nersmutsad som en utomhuspool?

Vilka stÀllen rekommenderar ni för inköpen? Kollade i en butik i nÀrheten av stugan, dÀr skulle utrustningen kosta runt 1300kr. Verkar det rimligt?

Utloggad Tony B

« Svar #4 skrivet: juli 17, 2011, 10:45:51:51 »
Nu har jag kollat runt lite och förstÄr att man kan köpa ett sÀrskilt lock till brÀddavloppet, koppla slang till detta hÄlet och sen dammsuga manuellt. Den stora smutsen sÀtter sig dÄ i silkorgen och kan kastas efter avslutad stÀdning.

Är det detta som Ă€r att föredra för en inomhuspool? Finns det nĂ„gon anledning att köpa en robot/automatisk sugare till en inomhuspool som inte blir lika nersmutsad som en utomhuspool?
Hej

Jag har inomhus pool och dammsuger den i princip 2 ggr per Är. SÄ lÀgg pengarna pÄ annat.
MVH
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
AnvÀnder flytande klor
SoluppvÀrmd i första hand dÀrefter bergvÀrmepump

Utloggad Victoria

« Svar #5 skrivet: juli 17, 2011, 11:30:42:42 »
Hej

Jag har inomhus pool och dammsuger den i princip 2 ggr per Är. SÄ lÀgg pengarna pÄ annat.
MVH
Tony

Du menar alltsÄ att man inte behöver nÄgon dammsugare alls? RÀcker det med att skrubba botten med en borste dÄ och dÄ för att fÄ bort eventuella belÀggningar?

Utloggad Nimajneb

• F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlĂ€gg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2011, 11:58:26:26 »
Förr eller senare behöver du lite prylar.
TeleskopstÄng, borste, hÄv, dammsugarmunstycke, slang och ev anslutning till breddavloppet.

Lite idéer kan du fÄ om du kollar tex folkpool hemsida.
http://www.folkpool.se/pool-produkter/poolkemi-och-poolvard/poolvardsutrustning#table_120-wrapper

Utloggad Tony B

« Svar #7 skrivet: juli 17, 2011, 12:15:04:04 »
Hej

MVH
Tony
Du menar alltsÄ att man inte behöver nÄgon dammsugare alls? RÀcker det med att skrubba botten med en borste dÄ och dÄ för att fÄ bort eventuella belÀggningar?
SjÀlvklart behöver du lite prylar framÄt men i början sÄ Àr det bara kemi samt att reningen fungerar.
MVH
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
AnvÀnder flytande klor
SoluppvÀrmd i första hand dÀrefter bergvÀrmepump

Utloggad Erica

« Svar #8 skrivet: juli 17, 2011, 14:49:11:11 »
Vi har ocksÄ inomhuspool och visst gÄr det lÄngt mellan dammsugningarna men ibland mÄste det göras. Speciellt som vi i vÄrt fall fÄr jÀrnutfÀllningar av att vi har eget brunnsvatten som innehÄller jÀrn. Men en dammsugare Àr ju inget mÀrkvÀrdigt, bara en platta som gör att den fÄr att kolla till skimmern (ytvattenutloppet), en lagom lÄng slang, en stÄng och ett sugmunstycke. Mera komplicerade och dyrbara lösningar som poolrobot eller eldriven bottensugare Àr vÀl sÀllan aktuella för inomhuspooler, just med tanke pÄ hur pass sÀllan man behöver bottensuga. Det kommer ju inte en massa löv m.m. i poolen.

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme