Jag är också ny med pool, har haft vatten i poolen en vecka.
Jag rekommenderar att ni ska kolla alkaliniteten. Googla på karbonathårdhet (till 97% samma sak som alkalinitet) och läs på om hur alkalinitet och ph hänger ihop. Klor i sig kan också påverka ph.
Låg alkalinitet kan även påverka att ph åker jojo upp och ner.
Flockning ska göra så att minipartiklar som bara åker rakt igenom sandfiltret samlas i flock och antingen fastnar i filtret eller bildar små klumpar som kan dammsugas ur och man har filtret på waste samtidigt som man suger.
I mina veckopuckar ingår flockningsmedel, använder man veckopuckar finns det även cyanursyra att hålla koll på då det om det blir för mycket binder för mycket klor så att kloret blir verkningslöst. Men med tanke på att ni bara har haft poolen ett par veckor så är nog inte cyanursyran ett problem.
Dagen efter lika högt klorvärde och vi häller i lite (50gram till 55m3 vatten) "Sänker Klor". Testar av efter några timmar... Testet visar 0 klor = helt genomskinligt testvatten... Back to ruta ett... Och vattnet är fortfarande mjölkigt så sista trappsteget inte syns.
Det där låter som att ni har så mycket klor i så att tabletten blir obrukbar. Läs alla sidor i den här tråden så lär ni er mycket om poolkemi.
Klorblockering