Jag har upptäckt att det finns en uppsjö av olika kemikalier till badet.
I bruksanvisningen så står det att man måste hålla koll på att det är rätt ph värde i badet, och kemikalier till det har vi.
Vi har ett bad med ozonator och har hittills inte använt klor vilket enligt serviceteknikern inte ska behöva användas heller, visst spiller man alkohol i eller så, så kan det vara bra att klorera sa han, men normalt ska det inte behövas om man är noga med att det är rätt phvärde för då fungerar ozonatorn som bäst. Stod dock i bruksen att om man är många som ska bada under en kväll och badet är igång länge så kan man lägga i en 20g klortablett.
Det har uppstått en lite konstig doft, kan inte sätta fingret på om det luktar lite unket eller avlopp så jag misstänker att vi inte skött vattnet ordentligt och misstänker att vi behöver chockklorera eller vad tror ni.....?
I alla fall när jag skulle köpa kemikalier så ser jag att det finns; brom, klor (quicktab, snabbklor, chockklor, långtidsklor), aktivt syre, alkalinitet(!), någon flaska med namnet kalk på, herregud är det verkligen nödvändigt att använda sig av alla dessa olika....hur gör ni andra? Finns det kanske två eller tre bra kemikalier som är ett måste? Brom verkar vara ersättare till klor vad jag förstår.
Sedan finns det ju produkter där det står uttryckligen till spabad på, är det så att spabad är känsligare än en pool och måste ha en viss typ av kemikalier eller är det bara försäljningsknep? Tänker på om vissa kemikalier är mer frätande för rören än andra.
Oj det blev visst ett lite långt inlägg, får se om någon orkar läsa:)