VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: spabad går igång av sig själv!  (läst 10144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad duley93

spabad går igång av sig själv!
« skrivet: juni 27, 2011, 19:39:47:47 »
Hej Jag har precis köpt ett spabad på auktion och spabadet går igång av sig själv lite då och då. Man startar det och så går det 15min och så stänger det av sig och är avstängt i ca 20min sedan går det igång igen... antar att det är för att den behöver rena sig eller något men sedan för att då stänga av så att det skall vara avstängt så tryhcker jag igång båda jetsen och stänger av dem igen men ändå så går de igång ibland...någon som har något tips eller aning om detta...det är juh varken ekonomiskt eller bra att jetsen går när locket är på och ingen använder det.  systemet är ett balboa

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: spabad går igång av sig själv!
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2011, 20:07:00:00 »
Har du precis fyllt det med vatten? Du får inget meddelande i displayen (om du har display dvs.).

Mitt spabad har ett frysskydd vilket innebär att jetpumparna går igång (cirkulationspumpen går alltid kontinuerligt) för att förhindra frysrisk utifall skillnaden mellan inställt värde på temperaturen och den faktiska temperaturen är för stor. Därför händer detta alltid igång när jag fyller på vattnet efter vattenbyte då den inställda temperaturen är +38°C och vattentemperaturen ganska mycket lägre.

I annat fall så kanske det är din reningscykel som går igång om du inte har separat cirkulationspump. Har du ingen manual du kan läsa? Där brukar det mesta stå. Alltid bra att läsa igenom manualerna till produkter man köper. Speciellt spabad. Man lär sig mycket om sin nya leksak där. :)

Utloggad duley93

SV: spabad går igång av sig själv!
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2011, 21:00:47:47 »
Nix jag har inte precis fyllt det med vatten....Läst manualen...ytterligare en gång och tror jag hittat det....det verkar som om den startar alla jets och även blowern i 5min när deocksån startar filter cykeln... inte riktigt för att jag fattar varför då cirk pumpen går annars...

Man kan väl säga att manualen var ganska bristfällig dock....

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: spabad går igång av sig själv!
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2011, 13:25:20:20 »
De flesta filtercykler innebär att cykeln startas med att alla pumpar drar igång. Därefter är det cirkulationspumpen som är aktiv till dess att filtercykeln avslutas. På de flesta spa som jag vet, så kan du ställa frekvensen och längden på filtercykeln. Exempelvis om du har frekvensen 2 ggr per dygn och filtercykeln skall vara i 12 timmar, så upplever du det som att cirkulationspumpen är igång konstant och att massagepumparna startar 2 ggr per dygn. Den kan tex också vara inställd på 4 ggr per dygn och cykeln skall vara 6 timmar. Då verkar det som att massagepumparna startar 4 ggr per dygn. Skulle du av någon anledning vilja att cirkulationspumpen inte är igång konstant, så kan du ställa tex 4 ggr per dygn och filtercykel 2 timmar. Då är cirkulationspumpen avstängd i 4 timmar mellan varje cykel. Allt detta kan du säkert ställa i set-upen. Exakt hur du gör måste du kolla i manualen, men principen lär vara denna.

Däremot skulle jag vilja påstå att det både är ekonomiskt och bra att pumparna går lite då och då och att du har 24 timmar cirkulation i dett spa.

Lycka till!

Ziggy

Utloggad Eberlund Service

SV: spabad går igång av sig själv!
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2011, 14:07:43:43 »
Hej Jag har precis köpt ett spabad på auktion och spabadet går igång av sig själv lite då och då. Man startar det och så går det 15min och så stänger det av sig och är avstängt i ca 20min sedan går det igång igen... antar att det är för att den behöver rena sig eller något men sedan för att då stänga av så att det skall vara avstängt så tryhcker jag igång båda jetsen och stänger av dem igen men ändå så går de igång ibland...någon som har något tips eller aning om detta...det är juh varken ekonomiskt eller bra att jetsen går när locket är på och ingen använder det.  systemet är ett balboa

Du har ett balboa system som har tempgivarna i värmaren. Detta innebär att systemet vet inte vilken temperatur vattnet i badet ha utan bara vilken temperatur vattnet i värmaren har. Det medför att spabadet måste starta pumpen ett par gånger i timmen för att ta redap vilken temperatur badet har. Är temperaturen i badet samma som den inställda så stannar pumpen igen i övrigt fall dra han igång värmaren och värmer badet till rätt temperatur.

Så det du beskriver låter som ett fullt normalt för ett balboasystem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag