Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: lundberg skrivet juni 16, 2011, 08:48:55:55 Hmm ja 10 papp är ju en del, och så mycket lär ju inte energisänkningen stå för när du stänger av pumpen på natten. Kanske bättre att byta när något går sönder. Fast jag tycker att 10 låter mycket, tycker jag sett folk som har handlat för hälften av det. Kollade visst på paket med pump. Annars tycker jag att filterutrustningen är rätt sliten. Tror allt annat i vattensystemet är runt tre år gammalt, så det kanske är på tiden för ett byte. Är detta ett oberoende forum så man kan fråga om rekommendationer på billiga och bra säljföretag?
Hmm ja 10 papp är ju en del, och så mycket lär ju inte energisänkningen stå för när du stänger av pumpen på natten. Kanske bättre att byta när något går sönder. Fast jag tycker att 10 låter mycket, tycker jag sett folk som har handlat för hälften av det.
Ett bra patronfilter som är avsett för din poolstorlek och pump, är minst lika effektivt som ett sandfilter. Däremot kan det vara obekvämare. Ett sandfilter med anslutning av backspolningsslangen till ett avlopp är mycket enkelt att sköta. Patronfiltret måste du själv ta ut och spola av regelbundet, vilket känns lite bökigare. Av detta skäl används patronfilter främst i inomhuspooler där det inte blir så mycket skräp i filtret.
Första sommarsäsongen i nya huset och (lite sen) uppstart av poolen i går. Jag fick en nödvändig genomgång av förra ägaren, men efter att ha klickat runt och läst lite i dag blir jag fundersam över en sak: Ska pumpen verkligen drivas ständigt dygnet runt hela säsongen, som förra ägaren påstår? Jag läste någonstans att vattnet ska cirkulera en till två gånger per dygn och att man siktar på att ha en pump som åstadkommer en cirkulering på 6-8 timmar. Det låter som man kan stänga av den t ex på natten.Naturligtvis kan inget exakt svar ges på detta då jag inte vet vad jag har för kapacitet på pumpanordningen (delar är utbytta och jag har helt enkelt ingen fullständig dokumentation), men poolvana här kanske kan dela med sig av sin uppfattning om hur det brukar fungera?Poolen är annars på 8,0 x 4,0 x 1,3 m. Patronfilter (dvs ej sandfilter).
Vattenmängden rekommenderas att omsättas 2-3 ggr./dygn sett till sandfiltrering enl. leverantörer - kan inte hur det gäller för patronfilter som kanske är annorlunda?
Det hänger nog väldigt mycket på vilken pump man har också. Modernare pumpar kan man ställa hastighet såväl som tid för, för att få bästa möjliga ekonomi i pumpandet (givet de krav på cirkulation man har). Se ex. Pentair's Intelliflo-pumpar.
Vi hade tidigare ett patronfilter till en liten pool, den spolade jag rent med trädgårdsslangen, efter ett visst antal avspolningar så fick det bli diskmaskinen, blev som nytt. Och ja, patronfiltret var effektivt.