Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med uppstart efter poolbygge!  (läst 2960 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sisu

Problem med uppstart efter poolbygge!
« skrivet: juni 03, 2011, 19:21:46:46 »
Hej alla kunniga!
Har lite problem, får inge cirkulation eller den suger inge bra och därigenom så blir det ingen cirk...beror det på att den drar luft nånstans?
och ett annat problem...kör jag igång med sandfiltret så rinner det vatten under sandfiltret från nån nippel:( vad kan det vara?
har försökt och dra åt den men det hjälper inte...kan det finnas nån sak på insidan av filtret som måste dras åt?
poolen kommer från poolkungen:)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Problem med uppstart efter poolbygge!
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2011, 20:14:08:08 »
Hej ! Det låter som om den nippel du talar om är den som används för att inför vintern tömma filtret för att det inte skall frysa sönder. Denna skall givetvis vara stängd i drift. Ibland är den som ett litet lock som skruvas på en gänga och då finns det en packning i den. Om sand eller skräp kommer emellan kommer den inte att täta. I så fall måste man ta loss den och göra rent först.

Om du har luftläckor på sugledningarna någonstans får du alls ingen fart på pumpen. Då gäller det att hitta var det läcker och täta innan det går att få en riktig cirkulation.

Utloggad sisu

SV: Problem med uppstart efter poolbygge!
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2011, 21:01:53:53 »
tack erica för svaret!
men varför stänger dom inte igen nipplet vid leverans? måste gräva bort sanden i filtret o kolla från insidan:( för hittade inget lock på utsidan bara ett mutter med ett hål....
mitt reningsverk ligger ovanför vattenytan...har du nå bra tips för att få fart på cirkulationen? förutom täppa luftläckorna...

Utloggad Daphne

SV: Problem med uppstart efter poolbygge!
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2011, 22:41:51:51 »
Hejsan,
Vi har vår pump och filter ovanför vattennivån också men det har inte medfört några problem. Vid uppstarten måste man dock vara två. En som står vid bräddavloppet och en som står vid pumpen. Den som står vid bräddavloppet(där som vattnet åker ut ur poolen påväg in till filtret) för ner en vattenslang i slangen som går mot pump och filter och täpper till runt om (vi använder en handduk) så att det inte kommer in någon luft. När vattnet letar sig in i poolpumpen och fyllt nästan hela pumphuset får den som står där vara med och skruva åt locket och sätta på strömmen så att pumpen börjar arbeta. När pumpen sätts på måste personen vid bräddavloppet meddelas omedelbart så att den kan dra bort handduken annars sugs den med. På så sätt har vi fått fart på vår pump i varje fall. När cirkulationen väl är igång så har vi inte tappat trycket någongång och inte haft några problem heller.

Jag vet att när vi startade vår pool första gången fick vi inget tryck alls men det berodde på att jag hade satt i plattan som  används när man dammsuger poolen (som slangen sätts fast i) i bräddavloppet eftersom jag inte förstod vad den användes till  :D
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Problem med uppstart efter poolbygge!
« Svar #4 skrivet: juni 03, 2011, 23:45:40:40 »
Jag tror det är denna nippel du pratar om.
Där skall sitta en dränering skruv med en packning från utsidan.
Min läckte i packningen så jag fick sätta lite gängtejp på den.

Och för att få igång cirkulationen gör jag så här.

När jag startade första gången höll vi en plastmugg i skimmern samtidigt som vi fyllde pumpen och slangen till poolen, sen satte vi tillbaka glaset på pumpen och sen upp med muggen och snabbt på med pumpen.
Och då trycks luften ur sandfiltret och slangen till poolen.

/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag