CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svenska poolmarknaden  (läst 6788 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjabth

Svenska poolmarknaden
« skrivet: maj 17, 2011, 11:45:37:37 »
Något som man faktiskt förundras över när man nu under snart ett år planerat, surfat runt och köpt på sig diverse poolutrustning från alla möjliga håll är skillnaderna i pris och utbud mellan länder på poolprodukter. Bara för att ta ett (så neutralt som möjligt) exempel, så satt jag igår och jämförde priser på 50mm 3-vägsventiler i PVC eller CPVC. Vad jag kunde se, så vill svenska återförsäljare (med ett undantag vad jag kunde hitta) ha minst 700kr (oftast över 800kr) för en "noname" ventil med rött handtag för limning. Undantaget ligger på knappa 500kr och är en annan modell utan unionskoppling.

Kan man förmoda att det som erbjuds är ventiler i mellansegmentet? Inte det billigaste, men heller inga märkesprylar (i den bemärkelsen att stora poolsystemföretag med glädje sätter sin logga på den).

Surfar man runt lite, så hittar man lätt märkesventiler (sök tex på 2" 3-port valve) som ligger på ca 30-50$, alltså i runda slängar 200-350 kr. Dessa är (hos i princip alla de storsäljande märkena) iofs utan unionskopplingar för ca en hundring i samma affär, men ändå.

Jag kan förstå tanken att ha unionskopplingar på ventilerna (om något skulle frysa sönder, så vill man inte ha limmat ihop hela installationen), och förstår också att de gör dem dyrare, men jag förstår inte varför skillnaden i pris ska behöva vara så stor mellan i) halvbra svenskköpta ventiler och ii) utländska märkesventiler.

Detta var bara ett exempel; andra har redan kommenterat pumpar, saltvattensklorinatorer, liners, pooltak och inte minst poolrobotar (snart har väl halva Sverige en Nitro från Colorado-damen  :-\).

Det är klart att vi måste ha vitala poolföretag i Sverige, men för mig verkar det som att man inte tar till sig signalerna. Kanske säljer man tillräckligt bra ändå (till de som inte orkar jaga priser på amerikanska, australiensiska och tyska sajter). Skulle det komma in en aktör i Sverige som importerade (direkt från fabrik, eller vid sidan av) poolutrustning av god kvalitet, så hade nog de stora drakarna fått tänka om, men tills dess är det tyvärr privatimport som gäller för mig.

Då det säkert surfar runt en hel del branschfolk på de här sidorna, så hade det varit intressant att höra deras syn på varför kostnadsläget är avsevärt mycket högre i Sverige än i andra länder. Har vi högre importskatter, förhandlar vi sämre med tillverkarna, tar företagen ut högre vinster, eller är de mindre effektiva (och därmed har högre kostnader) än i jämförbara länder?
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Svenska poolmarknaden
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2011, 12:49:56:56 »
Samma fråga har jag ställt mig ett antal gånger!
Räknar du på Nitron som många av oss köpt så kostar den i USA $639 efter en högst medelmåttig prutning, konceptet är att alla ska tjäna på en bra affär, transport $100 och tull och moms ca 1000SEK.
I detta pris har vi betalt Svensk moms och införsel tull, samt att en familjefirma i Colorado har tjänat på affären...
Ett koncept som en driftig skulle kunna tjäna en hacka på om man ville. Jag frågade en svensk poolfirma vad en Nitro skulle kosta och den var DYYYYR.

Men jag tror att svaret ligger i affärsmannaskap och till stor del lathet. Ja jag utmanar.

Som det ser ut på markanden i Sverige har vi inte en enorm marknad för pooler och de butiker som håller på med pool håller sig fullt sysselsatta med de kunder som är beredda att betala hutlösa påslag på produkterna.

Det finns idag inget skäl till att vi ska ha de skillnaderna vi har har i prisbild utifrån personalkostnad eller tillverkning.

Det enda skälet jag ser är att poolbutikerna inte har lyckats med sin säsongsuppdelning. Pool och tillbehör köps under en begränsad tid sen är intresset stendött, och lyckas man inte som butiksägare att ha ett sortiment som sprider sig över säsongen måste försäljningen ha marginalen så man överlever månader utan försäljning...
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad sjabth

SV: Svenska poolmarknaden
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2011, 19:42:02:02 »
Det enda skälet jag ser är att poolbutikerna inte har lyckats med sin säsongsuppdelning. Pool och tillbehör köps under en begränsad tid sen är intresset stendött, och lyckas man inte som butiksägare att ha ett sortiment som sprider sig över säsongen måste försäljningen ha marginalen så man överlever månader utan försäljning...

Precis som i Colorado då, eller?  ::)
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad Steffe

SV: Svenska poolmarknaden
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2011, 22:12:35:35 »
Svaret är ganska enkelt. Sverige är en pytteliten poolmarknad jämfört med de stora poolländerna i Europa (Spanien, Frankrike, Tyskland osv.). Då marknaden inte är så stor så erhåller de svenska leverantörerna inte samma volymrabatt från tillverkare etc. som leverantörer på kontinenten. Detta innebär att man alltså kan köpa material mycket billigare i Tyskland om man importerar själv. 

Utloggad sjabth

SV: Svenska poolmarknaden
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2011, 10:10:10:10 »
Jag tycker inte att resonemanget håller, helt enkelt för att det finns poolföretag på den svenska marknaden som är betydligt mycket större än små företag i länder med större marknader. Dessa (med svenska mått mätt) jättar är inte på några sätt och vis lågprisföretag, snarare tvärtom.

Vidare har vi en fri inre marknad i EU som i teorin gör det svårt för tillverkarna att sätta olika priser på sina produkter beroende på om köparna finns i Spanien eller i Sverige. I praktiken kan det nog fungera ändå (tills dess att återförsäljarna samarbetar internationellt och gör gemensamma inköp). Det skulle till och med de större företagen i sydeuropa tjäna på då de då får ännu större volymer på inköpen och därmed skulle få ännu större rabatter. Det är nog bara en tidsfråga innan vi är där.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad jolsen

SV: Svenska poolmarknaden
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2011, 10:36:44:44 »
Kan ta en annan prisjämförelse, gällande poolduk (typ PoolSafe). Hade min duk inne på reparation hos en lokal presenningsfirma då kantlisten släppt från sidorna. Passade på att fråga vad en helt ny duk skulle kosta att få tillverkad av dom. Svar 4800:- + moms (6000:- ink moms då). Hos tex FolkPool ligger duken på nästan det dubbla, och då kan man anta att dom antagligen har hyffsade rabatter på den när dom köper in den jämfört med priset jag kan få. Nog fasen har dom marginaler alltid... Exemplet kanske är extremt och gäller kanske bara ett visst fåtal produkter, men ändå.

Att få duken reparerad skulle kostat ungefär detsamma hos FolkPool, men då hade väntetiden varit 2-3 veckor, nu fick jag den fixad på en dag istället.

Utloggad Steffe

SV: Svenska poolmarknaden
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2011, 13:09:34:34 »
Det är så det fungerar i alla fall oavsett om du tycker att det håller eller ej. De flesta poolleverantörer i Sverige förutom de största köper via grossist. Denna grossist har ett högre inköpspris än vad motsvarande grossist i t ex Tyskland har p.g.a. olika marknader. Alltså kan den lilla butiken i Tyskland sälja materialet billigare i och med att dem kan köpa in den billigare. Som svensk poolleverantör skall man kanske därför söka sig till en grossist i t ex Tyskland istället. Detta är samma anledning att en poolrobot är billigare i Australien/USA än i Sverige. Du tror väl inte att en svensk leverantör köper in materialet för samma slant som en motsvarande amerikansk?

De större företagen i Sverige som importerar direkt arbetar normalt med återförsäljare vilket innebär högre pris till slutkund. Materialtillverkarna är ju givetvis inte intresserade av att sälja PVC-detaljer direkt till en liten poolleverantör i Sverige.

Tillverkare har som sagt var generellt olika prissättningar beroende på marknad och i och med att lilla Sverige haft en högre prissättning så finns det väl ingen tillverkare som tycker att det finns någon anledning att sänka denna utan anledning. T ex har en av världens största tillverkare av poolprodukter olika prissättningar till sitt/sina egna distributions/grossistbolag beroende på land/marknad. Och då är det ändå deras egna bolag, men de resonerar så som jag nämnt tidigare.

Utloggad sjabth

SV: Svenska poolmarknaden
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2011, 14:53:38:38 »
Så vad man egentligen skulle göra då, i det fall man skulle vilja in på marknaden, vore att registrera ett företag i, säg, Spanien som stod för inköpen, skeppade upp grejorna till ett systerföretag i Sverige, där man slutligen sålde dem långt under rådande priser och med god förtjänst.

Som kund ger jag ju tusan i hur många led av företag jag bidrar till brödfödan för, så länge priset är det lägsta möjliga.

I den bransch jag känner till något bättre (dataspelsbranschen), så är det där med differentierad prissättning tydligt; det är till och med så tydligt att tillverkarna gör olika versioner av spel för olika marknader just för att undvika piratimport. Därför kan man exempelvis inte köpa extragrejor (downloadable content) till sitt USA-inhandlade PS3-spel via sitt Europeiska PSN-konto. Prismässigt skiljer det en hel del; Ett spel som här kostar 600kr kostar i USA $60.

I poolbranschen är det inte lika uppenbart att det lika enkelt går att hindra import från andra marknader, i synnerhet inom EU. Den dagen då poolstyrningen kopplar upp sig mot vädersajter för att optimera filtrering och uppvärmning med avseende på pollenhalter och dagstemperaturer ligger nog en bit in i framtiden (där skulle man kanske kunna försöka stoppa folk).

De PVC-detaljer jag kikat på finns dessvärre inte ens att få tag på här i Svedala. :-/ Jandy, Pentair och Hayward är inte överrepresenterade här direkt... :-(
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag