VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: XXXXXX samma som Bauhaus!  (läst 3366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blöt

XXXXXX samma som Bauhaus!
« skrivet: april 27, 2011, 22:50:10:10 »
Jag började titta på att bygga mig en nergrävd pool för ett tag sedan. Surfade runt på nätet i Tyskland eftersom att min svåger bor därnere och enligt honom är poolerna billigare där nere.

Upptäckte då att unipool.de verkar vara samma produkter som XXXXX har fast billigare. Fick en offert genom min svåger men när dom hörde att jag ville ha den till Sverige så hänvisade dom till XXXXXXX. Helt ok egentligen eftersom att jag inte är så händig och ville ha bygghjälp.

Men förra veckan fick jag Bauhaus katalogen, med samma produktbilder som XXXXXXXX har, till ett avsevärt mycket lägre pris!!!

Verkar vara samma grejer!? Har någon annan gjort samma spaning som mig??


« Senast ändrad: maj 02, 2011, 12:36:59:59 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: XXXXXX samma som Bauhaus!
« Svar #1 skrivet: april 30, 2011, 00:38:49:49 »
Inte ens om du skulle köpa en av varje så vore det säkert att du kunde se skillnad ÄVEN om de kommer från olika tillverkare. Det här handlar ju om Kina-tillverkade saker. Fabrikerna där borta kopierar varandra så till den grad att du ofta inte kan se skillnad mellan produkterna. I många fall passar t.o.m. reservdelar. Eftersom alla kopierar alla och "någon" ofta har börjat genom att kopiera någon produkt från väst så blir det väldigt svårt att komma någon vart om de stämmer för plagiat etc. Men med utnyttjandet av bilderna blir det en annan sak - här bör rimligtvis Bauhaus ligga illa till.

Sedan blir det ännu mer komplicerat av att kvaliten kan variera även mellan produkter som verkar vara helt identiska. Sedan finns det ju tillverkare som delar upp sin produktion: de testar prylarna som de tillverkat. De som klarar testerna säljs under ett märke...de som inte gör det under ett annat. Och eftersom alla ser lika ut så kan man inte associera de två med varandra, eftersom det finns 10 till som ser lika dana ut. Ibland säljs de olika kvalitetsnivåerna dessutom på olika marknader, man skickar de sämsta till länder där man inte färväntar sig trubbel med folk som stämmer eller kräver garantier och de bättre till mer krävande marknader.

Ovanstående är inte tänkt specifikt för pooler utan gäller för alla möjliga produkter med sitt ursprung där borta. Jag och min man har bott där borta vissa perioder och sett hur det fungerar på nära håll. Något som är skrämmande är ju att en produkt osm ganska ofta kopieras och pirattillverkas är reserdelar till flygplan :(
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 12:29:01:01 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: XXXXXX samma som Bauhaus!
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2011, 12:36:13:13 »
Då Bauhaus nu befinner sig i en tvist rörande att de nyttjat XXXXXX:s bilder så har jag beslutat att låsa tråden.
XXXXXX hävdar att det inte alls är samma produkter, för egen del kan jag varken bekräfta eller dementera detta, men för att inte XXXXXXX skall påverkas mer negativt än de redan gjort av det otillbörliga nyttjandet av deras bilder har jag bestämt att radera företagsnamnet och låsa denna tråd.

Denna åtgärd sker av samma anledning som att jag inte tillåter ryktesspridning om t.ex. konkurser, uppköp, nedläggningar o.s.v.
Jag vill helt enkelt inte att enskilda företag skall lida skada av sånt som skrivs i detta forum om det inte kan bekräftas genom källkontrollerade referenser.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan