Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Artic spas nu med Iphone och Androidfunktion  (läst 10196 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aSpasnooz

SV: Artic spas nu med Iphone och Androidfunktion
« Svar #10 skrivet: mars 19, 2011, 14:05:06:06 »
så är jag tekniknörd när det gäller sånt som har med vattenrening att göra (jobbar VVS-konstruktör) så för mig var det den biten som var viktigast för just mig.  :)
Som vvs konstuktör måste du ju veta att inget håller för evigt och att en av de viktigaste punktena för mej var möjligheten till åtkomst för framtida service och det var bara artics bad som hade åtkomst från alla sidor (två luckor på varje sida!)  O0. Deras nyaste bad har dubbel filtrering och så var deras driftkosnader lägst på marknaden. (från spa forum i USA)  ::)

Poolgiganten

Utloggad Mr2T

SV: Artic spas nu med Iphone och Androidfunktion
« Svar #11 skrivet: mars 19, 2011, 14:11:08:08 »
Så som jag förstår det så kan man (om man har internet i luren) Starta spa'badet över 3G nätet så att det är varmt och gött när man kommer hem? Klockrent! Jag måste köpa nåt liknande till min pool! :D Ingen fjärrkontroll räcker så långt ;)
Klassic Excellens Pooltak
60st Vakuumrör-solfångare
Fairland Ph20v luftvärmepump
Glasfiberpool. Romersk trappa 6.5x3.1

Utloggad Steffe

SV: Artic spas nu med Iphone och Androidfunktion
« Svar #12 skrivet: mars 19, 2011, 14:47:23:23 »
Förstår inte vad du menar när du skriver att man inte har åtkomst från alla sidor på något annat spa. Har inte alla fabrikat löstagbara kabinett?

Vad menar du med dubbel filtrering? 2 st. stående tvättabara småfillter?

Som sagt var. Vattenrening är min fetisch. Alltid klockrent vatten även under/efter alla balunser. Glömde desinficera på en hel månad en gång (även fast jag badade kontinuerligt) och det var fortfarande klockrent, Givetvis drar ju cirkulationspumpen mer energi då (med tanke på sin storlek) än vad jämförbara kar med mindre cirkulationspumpar drar. Kör samma filosofi till poolen. Kostar lite extra kW, but I love it. <love>


Utloggad Nilking

SV: Artic spas nu med Iphone och Androidfunktion
« Svar #13 skrivet: mars 19, 2011, 21:54:41:41 »
Förstår inte vad du menar när du skriver att man inte har åtkomst från alla sidor på något annat spa. Har inte alla fabrikat löstagbara kabinett?

Vad menar du med dubbel filtrering? 2 st. stående tvättabara småfillter?

Som sagt var. Vattenrening är min fetisch. Alltid klockrent vatten även under/efter alla balunser. Glömde desinficera på en hel månad en gång (även fast jag badade kontinuerligt) och det var fortfarande klockrent, Givetvis drar ju cirkulationspumpen mer energi då (med tanke på sin storlek) än vad jämförbara kar med mindre cirkulationspumpar drar. Kör samma filosofi till poolen. Kostar lite extra kW, but I love it. <love>



Tjena, kul med en annan som har rent vatten som fetish ;)
Men kan du utveckla ovan lite?
Varför drar cirkpumpen mer? Den går ju hela tiden oavsett "badlast"?

Och hur kommer det sig att du kunde glömma desinficera men ändå hade klockrent vatten? Har du klorinator?

(Har själv ozon samt Silver-ION men jag klorar ändå)

//Thomas

Utloggad Steffe

SV: Artic spas nu med Iphone och Androidfunktion
« Svar #14 skrivet: mars 19, 2011, 22:22:32:32 »
Tjena Thomas,

Ja, det är i alla fall en rums"ren" fetisch om man skulle uttrycka sig så. ;)

Cirkulationspumpen drar mer då den är större än vad som är standard/normalt (i alla fall med de modeller jag jämförde vid själva införskaffandet av karet för ca 3 årsedan), dvs effekten är helt enkelt större. Jag omsätter vattenvolymen ca 8 per timme (karet är väl på >2 kbm). Detta bidrar till högre energikostnad än utifall jag skulle valt en modell med standardstorlek på pump. Verkningsgraden i sig är det nog inget fel på.

Varför man glömmer desificera? Ja du, slarv, lathet och uppenbarligen för att det inte hände så mycket heller vad jag märkt. Har inte haft någon form vattenproblem under den tiden jag haft karet. Inte en tillstymmelse till oklart vatten eller dylikt. Bytt vatten två eller tre gånger under denna period, men inte för att det varit tvunget. Saken är väl den också att filtret jag använder är av modell dricksvattenfilter vilket också hjälper till. Kan också tillägga att jag aldrig duschat före bad någon gång heller. Skulle vilja inbilla mig att jag inte får några problem p.g.a. jag skulle vara renlig av mig i övrigt, men njaaa.  ;D

I övrigt desinficerar jag med aktivt syre i kombination med klortabletter, dvs. förutom ozonreningen.

Utloggad Eberlund Service

SV: Artic spas nu med Iphone och Androidfunktion
« Svar #15 skrivet: mars 21, 2011, 08:27:32:32 »
så är jag tekniknörd när det gäller sånt som har med vattenrening att göra (jobbar VVS-konstruktör) så för mig var det den biten som var viktigast för just mig.  :)
Som vvs konstuktör måste du ju veta att inget håller för evigt och att en av de viktigaste punktena för mej var möjligheten till åtkomst för framtida service och det var bara artics bad som hade åtkomst från alla sidor (två luckor på varje sida!)  O0. Deras nyaste bad har dubbel filtrering och så var deras driftkosnader lägst på marknaden. (från spa forum i USA)  ::)

Låter som någon lyssnat på säljsnack. Jag är inte här för att prata illa om olika spamärken. Vill bara poängtera att vad jag vet så har alla spabad på marknaden lättåtkomliga sidor på alla sidor. Jag gör service på spabad som min vardag och kommer säkert i kontakt med minst 300 spabad per år och aldrig haft problem med åtkomsten.

Det enda jag kan säga att problem finns med åtkomst så är det på runda spabad. Och där är problem oavsett tillverkare.

Utloggad Nilking

SV: Artic spas nu med Iphone och Androidfunktion
« Svar #16 skrivet: mars 21, 2011, 22:50:14:14 »

Lite OT men ändå. Det här med filtrering..det är "dubbel filtrering"/"100% filtrering (ingen bypass)" osv.
Visst är filtrering viktig, men bakterier skiter nog rätt hårt i just filtreringen va? ;)
Filter tar ju bara bort "partiklar" i vattnet som förvisso nog ser rätt läskiga ut. Men mot bakterier som är det farliga funkar bara kemi.
Eller?

//Thomas

Utloggad Steffe

SV: Artic spas nu med Iphone och Androidfunktion
« Svar #17 skrivet: mars 22, 2011, 07:12:20:20 »
Självklart tar inte en bra mekanisk rening bort behovet av en bra desificering. Det underlättar dock skötseln väldigt mycket.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag