CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma poolen med en redan installerad Nibe 360P  (läst 2528 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NisseT

Värma poolen med en redan installerad Nibe 360P
« skrivet: februari 14, 2011, 10:50:28:28 »
 Går det att värma min pool c:a 45 kbm med en redan installerad Nibe 360P eller blir det inte tillräckligt ekonomiskt??
Bör jag istället investera i ett separat uppvärmningssystem?
Vi eftersträvar att ha en värm runt 28 grader i poolen april-september.
Vi har redan ett system med solvärmemattor 4st som som inte är särskilt effektiva men som får sitta då de redan är installerade men de räcker ej till på långa vägar, barnen vill bada även när det har varit mulet en vecka...
Hoppas någon kan ge mig ett råd i rätt riktning för att göra en ekonomisk investering.
Tack på förhand..

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Värma poolen med en redan installerad Nibe 360P
« Svar #1 skrivet: februari 14, 2011, 13:05:51:51 »
Kompressorn i 360P är tyvärr alldeles för klen för att kunna värma poolen. Den kommer att behöva tillskott från elpatronen, vilket gör att det blir alldeles för dyrt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Värma poolen med en redan installerad Nibe 360P
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2011, 13:21:53:53 »
För att hålla tempen på 28 grader april-september behöver du en rätt rejäl luft-värme pump. Jag skulle satsa på en Brilix THP170 även om en 120 kan räcka om ni har en bra och isolerande täckning eller ännu hellre pooltak/Zabra...
Solvärmen kan ju hjälpa något också om man lutar åt en THP120 förstås...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Ingvar

SV: Värma poolen med en redan installerad Nibe 360P
« Svar #3 skrivet: februari 14, 2011, 15:24:04:04 »
Det räcker inte med att bara ha en kraftig värmepump. För att värma effektivt hela april (då det ofta är mindre än +5 grader) måste du ha en pump som är avsedd för detta. Exempelvis Gullberg&Jansson är populär på detta forum, och klarar effektiv drift i minusgrader. Även min egen pump, Zodiac Edenpak, finns i särskilda "All-Season"-modeller, som klarar minusgrader.

Om du i stället vill ha ett och samma system för hus/pool, går det bra att koppla ihop t.ex. NIBE:s luft/vatten-värmepumpar, t.ex. Nibe F2025 med din 360P, och därmed förstärka uppvärmningsförmågan avsevärt. F2025-14 klarar många minusgrader, och ger som exempel 14,1 KW vid 7 plusgrader och 45 grader framledning, och har då Cop-värde=3,3. Detta tror jag är rätt svårslaget om man jämför med "vanliga" poolvärmepumpar, som i huvudsak är avsedda för sommarbruk. Men i och med att du behöver ha en extra värmeväxlare och även styrning, så tycker jag att lösningen kostar mer än vad det ger mot att ha en separat poolvärmepump som klarar köldgrader.
« Senast ändrad: februari 14, 2011, 15:43:45:45 av Ingvar »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad NisseT

SV: Värma poolen med en redan installerad Nibe 360P
« Svar #4 skrivet: februari 15, 2011, 09:46:14:14 »
 O0Jag tackar för alla svar och det lutar nog åt en ny VP åt poolen. <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag