Om du haft samma vatten länge så kan det helt enkelt röra sig om för högt "Total Dissolved Solids" dvs ett mått på hur mycket partiklar, kemikalier mm som är lösta i vattnet. Om jag inte har helt fel för mig, så kan detta påverka grumligheten i vattnet tex genom att kalk eller annat fälls ut och vattnet kan helt enkelt inte "absorbera" de partiklar som uppträder som grumlighet. Sen är det ju aldrig fel att inte tillföra organiskt material genom att duscha ordentligt innan, samt att inte anända badkläder alls, eller ivart fall att de inte innehåller rester av tvätt- eller sköljmedel.
Sedan kan det givetvis finnas en otrolig mängd andra orsaker till grumlligheten, men ett vattenbyte är aldrig fel (kan dock förstå att det inte är det roligaste jobbet i vinterkylan).
Jag använder kommunalt vatten och eftersom vattnet i Lund där jag bor ibland kommer från Bolmen och ibland från Ringsjön i olika blandningar, så märker jag stor skillnad på hur vattnet uppträder bl.a. med avseende på grumlighet, eller som det ibland blir, järnutfällningar vid ozonmunstycket. Ibland blir det snabbt järnavlagringar och ibland inga alls.
Personligen är jag skeptisk till att tillsätta mer och mer kemikalier i vattnet om man fått problem. Hellre då byta, rengöra och börja om.
/Z