Polarpumpen Pool Spa billigt Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Gullberg Jansson Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Sten under linern  (läst 2984 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fiskarn

Sten under linern
« skrivet: september 25, 2010, 10:39:38:38 »
Hej!

Tyvärr har vi fått en liten sten under linern :(. Det har i och för sig varit där i två badsäsonger nu, men jag börjar bli orolig för att linern ska gå sönder. Stenen är vass och står upp flera millimeter. Linern är vit runt omkring.
Stenen ligger ca 1 meter in under botten, precis på mitten av ena kortändan av poolen.

När det nu är dags för vinterstängning tänkte jag försöka ta bort stenen. Måste då tömma poolen, lossa linern från snäpp-in-listen gissar jag. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur gör jag för att inte skada snäpp-in-listen? Värma försiktigt med varmluftpistol? Jag vill ju kunna sätta tillbaka linern när jag har fått bort stenen.

Går det att tömma hela poolen med poolpumpen om jag ansluter "dammsugarslangen" och ser till att den ligger på botten (och ställer filtret på waste)?

Vi har en Folkpool Octavia 4,1x6,6.
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Marknadsledande inom Pooler.

Utloggad Lars T

• Kunnig
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Sten under linern
« Svar #1 skrivet: september 25, 2010, 16:43:49:49 »
Hej poolare.
Det är inte kul när sådant händer. Medför mycket jobb om man ska ta bort den på det sätt du tänker.
Vill föreslå ett annat alternativ, vilket jag själv hade föredragit. Mycket mindre jobb!
Och det är att helt enkelt behålla stenen där den är tills vidare men hålla ett öga på den.
När du märker att den skavt hål i linern tar du en liten kniv och förstorar hålet så att du får ut stenen.
Sedan klistrar du över hålet med en lagningslapp för liners. Detta kan göras med vatten i poolen. Knappast märkbart.
Lycka till!
Lars

Utloggad Pooljonas

« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2010, 09:59:59:59 »
Hejsan.

Tipset är bra men jag råder dig till att göra ingreppet redan nu, eller i vår. Bättre att veta att det är ok än att gå och vänta på det och få ett läckage..
Ta en rakbladskniv, skär ett litet kryss precis över toppen på uppbuktningen, peta ut stenen om den inte kommer ut själv, klipp till en rund bit av lagningsplasten och limma dit. sätt hälen på lappen och stå kvar någon minut.

Utloggad Fiskarn

« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2010, 18:42:07:07 »
Är en lagning verkligen så stark / tät att man inte riskerar större läckage genom att ta hål och plocka bor stenen?

/Fiskarn
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Lars T

• Kunnig
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2010, 23:30:30:30 »
Hej igen.
Ingen fara för läckage. När du har skurit ett litet kryss över stenen och plockat bort den, vik tillbaka de små flikarna och limma lappen över.
Tänk bara på att ha gott mått på lappens storlek, vill föreslå ca 10 cm i diameter för ett litet hål.
Nu vet jag inte vad du har under linern, det är viktigt att du ersätter stenen med något så att inte linern hänger fritt.
Den måste ha stöd underifrån, annars är risken att den töjs ut av vattentrycket och spricker.
Det finns två typer av lagning, självhäftande transparenta lappar eller överbliven liner som limmas med ett speciellt PVC-lim.
Båda går också att använda under vatten. Har använt båda med gott resultat. Vågar dock inte säga vilken som håller bäst i längden.
Huset med poolen såldes efter alltför kort tid. Men hör med en poolfirma, de vet.
Lycka till!
Lars
« Senast ändrad: oktober 11, 2010, 06:52:30:30 av Lars T »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Energisparprodukter

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på poolsvampen.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

Notice: Undefined variable: indexbanners4 in /home/varmepumpsforum/public_html/poolforum.se/forum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 19

Notice: Undefined variable: indexbanners5 in /home/varmepumpsforum/public_html/poolforum.se/forum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 30

Notice: Undefined variable: indexbanners5 in /home/varmepumpsforum/public_html/poolforum.se/forum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 42
Pool Spa billigt Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd