Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mina 5;Undvik bright & clear och "foam down". Har du övriga värden rätt och ser till att det finns fritt klor i vattnet behöver du dem inte.Det enda du behöver ha hemma imho:Alk up (Natriumbikarbonat)Ca up (kalk)Spachock (aktivt syre)Spaklor.Eventuellt PH down beroende på ditt vatten. Jag körde det förut när min PH låg på 7.8 men kom snabbt fram till att Spachocken också sänker PH't.Nån som inte håller med?
Blir lite OT Jonas, varför PH up? Min tanke är att har du "rätt" alkalinitet så kommer väl PH lägga sig på en bra nivå?Alltså, är PH lågt, kolla alk och kanske fylla på natriumbikarbonat. (Och sen köra jettarna med luft, det tar också upp PH)Sen att jag har Spachock är för att kunna hålla ner spakloren litegrann. Sen har jag läst att det oxiderar organiskt matrial väldigt bra.
Jag körde själv pipecleaner idag. Det kom ut brungult gunk ur jettarna, inga mängder men det fastnade iaf på kanten i vattenlinjen. Kändes oerhört "fett" i sin konsistens men det var lätt att gnugga bort med mirakeltrasor. Låter det som det du hade Spaaa?Fyllde på nytt kallvatten efter pipecleanern, körde jettarna på fullt i 10 min, mer gunk kom. Tappat ut vattnet igen, torkat ur karet och nu fyller jag det igen med 30 gradigt vatten. Hoppas jag inte råkar ut för samma.Känns inte som nåt biologiskt utan nåt från tillverkningen...men vad vet jag Ziggy, du hade väl också kört cleaner, fick du ut nån skit? Detta var min första gång sen jag köpte badet i november förra året.Edit:Jag berättar senare ikväll hur det gick.