Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isoleringen under betongplattan vara eller inte vara?  (läst 2988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NuPåGång

  • Optimist
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västerhavet
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Isoleringen under betongplattan vara eller inte vara?
« skrivet: september 06, 2010, 22:17:07:07 »
Tja alla gooa projektägare!

Efter att ha länge tittat och undrat och läst flertalet av trådarna och inläggen så är vi NuPåGång!

Projekt nr1 skall nu starta med en 120 mm tjock gjuten betongplatta för en Thermopool på 4 m x 8 m från Poolstore.

Har därför en fråga till den samlade kunskapen om isoleringens vara eller inte vara under betongplattan.  <help>

Kan vara bra med lite information om underlaget och den kringliggande marken.

Hela byggplatsen för plattan och poolen ligger på en stenkista där inget vatten finns kvar direkt efter ett MYCKET MYCKET KRAFTIGT regn.

Säkert aldrig fel att isolera och ta en cellplast som klarar en tuff belastning typ XPS 300 men är det ett måste?

Kanon om Ni orkar att åter förmedla Era insikter och åsikter!

Mvh

H+K
Hodgggiiieee hälsar gott!!!

Poolgiganten

Utloggad gangalo

SV: Isoleringen under betongplattan vara eller inte vara?
« Svar #1 skrivet: september 06, 2010, 23:20:08:08 »
Jag har isolering på betongplattan. Då slipper jag värma upp den.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isoleringen under betongplattan vara eller inte vara?
« Svar #2 skrivet: september 07, 2010, 08:16:28:28 »
All isolering minskar energiförbrukningen --> bra enligt min mening. Om det sen balanserar kostnaden eller inte är en annan sak :)

Citera
Jag har isolering på betongplattan. Då slipper jag värma upp den.

Antar att det då blir isolering, typ plastgräs foam eller liknande och därpå liner. Denna konstruktion har vi i vår pool och när det blir linerbyte så kommer det att ändras, det blir gropar och fotavtryck efter hoppande badare. En betongplatta med isoleringen under tar bort detta problem. Tror dessutom att den energi som går åt att värma plattan är försumbar i det stora hela speciellt om den inte kyls av grundvatten på andra sidan.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
SV: Isoleringen under betongplattan vara eller inte vara?
« Svar #3 skrivet: september 25, 2010, 17:47:05:05 »
Kan vara värt att tänka på att marken är kall så pass långt ner och kommer då att kyla er plattan och det i sin tur innebär att det kommer gå åt mer energi att värma upp vattnet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag