CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterstänga Storpool  (läst 12928 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OAS

Vinterstänga Storpool
« skrivet: augusti 30, 2010, 08:40:30:30 »
Hej

Då var det åter dags att tänka på hur man ska vinterstänga J&F´s Storpool.
Efter att ha gjort enl. tillverkaren/leverantören i tre vintrar, med sisåsär resultat, så tänker vi pröva något nytt.
Tänker tömma poolen helt och täcka med pressening och plåt för att inte snö och is ska komma i poolen.
Då isen varje vinter har visat sig både dra och slita i linern och plåten också för den delen så törs jag inte låta Kung Bore
ta över även denna vinter.
Vi bor dock på sådan ort att poolen bottenfryser varje vinter.
Hur gör ni som fått stödben, plåt och/eller liner förstörda??? Prövar ni också nått nytt???

Hälsningar Ola
J & F Storpool 7,3 x 3,6 x 1,32 + 12m2 solvärmare (utan automatik)

Poolgiganten

Utloggad cumulus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstänga Storpool
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2010, 21:11:48:48 »
Hej

Jag tänker också helt tömma min storpool i vinter efter att jag i våras ändå fick tömma den ( hade bara tappat ur den så pass mycket att in och utlopp var isfritt, enl. rek.)  och rätta till linern som isen hade skrynklat till en del.
Isen lyfte dessutom upp poolen några centimeter från marken. 

/Hasse
Storpool 9.1x4.5 från JoF, värmer med 3x30 Sfinx-rör, 6KW L/V VP från Sfinx och ved.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Vinterstänga Storpool
« Svar #2 skrivet: september 01, 2010, 10:41:19:19 »
Hej,

Jag har byggt en storpool 7,3x3,6 denna säsong och är nyfiken på era erfarenheter av vinterförvaringen. OAS skrev att det blev problem med linern och även plåten, exakt vilka problem, fick du köpa ny liner och plåt eller fick du rätta till dem...?

Man har ju hört och sett på forumet om plåtar som veckar sig av tyngden på isen (förvisso påstod någon att det antagligen var pga att det antagligen varit hål i linern). Man har ju även hört hur plåten har lyft från bottenrälsen. Man blir ju lite spak när man hör allt detta.

Jag har vintertäcke från J&F som jag inte har tittat på ännu men jag såg att det följde med vajer för att spänna runt. Därmed kan jag tänka mig att den kommer att ligga tajt över toppen och inte som de själva beskriver att den ska hänga ner i vattnet. Ska den hänga ner i vattnet kommer det ju fyllas med snö, is, vatten ovanpå. Är det inte bättre att försöka höja ena långsidan med några brädor tex och sedan spänna vintertäckningen över så blir fall åt ena hållet så regn rinner av och skulle det komma snö får man väl skrapa av det allt eftersom.

Ni pratade om att tömma helt, men vad jag har läst av andra här så är det inte att rekomendera, vad gäller?

Hade som sagt varit bra med lite synpunkter och erfarenheter fån alla er andra som har denna typ av pool.

Tack på förhand
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Södergren

SV: Vinterstänga Storpool
« Svar #3 skrivet: september 01, 2010, 11:48:20:20 »
Hej på er.

Jag följer tråden med spänning också... :)
Ska vintertäcka min storpool för första gången senare i höst, och funderar på någon enklare regelkonstruktion för att höja upp lite mitt på...tips mottages tacksamt..
Har även hört talas om att man kan fylla lite sand i botten på plastdunkar(så att de fortfarande flyter), för att de ska ta upp isens sprängverkan istället för att poolens väggar och liner ska påverkas. Verkar logiskt, men hur stora dunkar och hur många till en storpool 7,6x4,5? Bor i skåne, så att poolen skulle bli bottenfrusen känns orealistiskt, och dessutom lär poolvägg och liner röra en hel del på sig om det står ofyllt en vinter..

Utloggad Jenson

SV: Vinterstänga Storpool
« Svar #4 skrivet: september 01, 2010, 12:33:53:53 »
Hej,
jag vinterstängde min storpool förra året genom att tömma ner ca: 1.dm
under inlopp.

-Skruvade av inloppsmunstycket

-Tog bort skimmerlucka och korg

-Täckte för med j&f vinter pressening, lät denna ligga på poolens vatten yta, petade under presseningen mellan sarg och tralldäck, spännde vajern,pytsade ut lite vatten på presseningen så inte ev. blåst lyfter presseningen.

Glömmde dunkar i poolen :o!!!

Trots den vinter vi hade  så funkade allt utmärkt, öppnade poolen i maj
med kristallklart vatten.
Visst var det mycket snö och visst var man orolig, men allt avlöpte fint.
Kommer nog att göra likadant i år. O0

Bor i nordöstra skåne.
jf storpool 6.1x3.6 Altan på 120m2

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Vinterstänga Storpool
« Svar #5 skrivet: september 01, 2010, 13:44:11:11 »
Tackar för tipset

Jag bor i norra skåne så det borde ju vara samma förutsättningar som dig Jenson. Det som genast slår mig är att med den vintern vi hade så måste din pool ha varit full med snö ovanpå presseningen och det verkar ju ha gått bra :)

Ja då får man väl göra som dig "Jenson" + dunkar då och hoppas på det bästa.


Ubbe

J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad OAS

SV: Vinterstänga Storpool
« Svar #6 skrivet: september 02, 2010, 09:06:08:08 »
Jag skulle tro att i norra Dalarna har vi andra förutsättningar än ni i norra Skåne då min pool fryser till is i november och jag tar av vintertäckningen i början på maj. Vi har redan kallgrader på nätterna nu.
Under flera veckor under vintern kan temperaturen vara under -30. Jag tror inte att pooltillverkaren har räknat med så stränga vintrar, så här finns nog utrymme för egna initiativ eller vad tror ni???

Hälsningar Ola
J & F Storpool 7,3 x 3,6 x 1,32 + 12m2 solvärmare (utan automatik)

Utloggad Holton

SV: Vinterstänga Storpool
« Svar #7 skrivet: september 10, 2010, 16:38:45:45 »
Bor i Gagnef, Dalarna... ja här lär väl första vintern med pool bli lite nervös... Tänker följa anvisningarna och peta i så mycket dunk och PET-flaskor jag kan hitta. Här finns många poolägare och alla klarade sina pooler i vintras. Alla (som jag känner till) även nergrävda bottenfrös. Tänker inte sulla med takstolar och plåtar, Jag har tillgång till materialet, men va fan, om nu tillverkaren lovar att det funkar och det är garanti på grejerna.. ja, pajjar den så får man väl nyttja garantin.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstänga Storpool
« Svar #8 skrivet: september 12, 2010, 19:42:38:38 »
Garantin täcker inte när Barn eller Djur går igenom isen......

Utloggad tjommeost

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstänga Storpool
« Svar #9 skrivet: september 13, 2010, 12:01:18:18 »
Riskerar inte hela poolen att rasa om man tömmer den helt?
Om man sedan täcker över den och det kommer en meter snö på den.
Vattnet som ligger i poolen hjälper ju till att hålla plåten rak och stabil.
Skulle nog inte göra på detta vis.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag